PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT

★★★★★☆

En tysk dramatiker med det uimodståelige navn Roland Schimmelpfennig opnåede i forrige sæson hele to opsætninger i Danmark af sit bemærkelsesværdige stykke DEN GYLDNE DRAGE. Nu er han tilbage og bekræfter sit betydelige talent for at skabe moderne relevant samtidsdramatik med skuespillet PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT.

Forestillingen er et samarbejde mellem Husets Teater i København og Svalegangen i Århus, og ganske forrygende iscenesat af Husets Teaters chef Simon K. Boberg, der også har fået lov til at holde Danmarkspremiere på stykket.

Vi møder to vennepar, der efter mange års adskillelse mødes igen, efter det ene par er kommet hjem fra Afrika, men uden det barn, som det andet vennepars datter har skrevet med.

Schimmelpfenning lader løbende de 4 karakterer kommentere handlingen og flere passager gentages bevidst, men hver gang med nyt perspektiv.

Marina Bouras og Ken Vedsegaard illuderer glimrende som
det hjemvendte par, og helt fremragende er for anden gang i denne sæson, Susanne Storm, som den overgearede småborgerlige værtinde, der desperat forsøger at klynge sig til opskrifter, mens hendes verdensbillede ramler sammen. Svagest står Jacob Weble som hendes bløddyr af en ægtemand, men han har også den svageste rolle.

PEGGY PICKET SER GUDS ANSIGT er forfriskende ny dramatik spillet ud over kanten i en rap scenografi af Edward Lloyd Pierce, og formmæssigt noget mere spændende end de 1:1 stykker, der sædvanligvis vinder Reumert-priser herhjemme. For Husets Teater er der efter flere kunstneriske fusere ligefrem tale om et tiltrængt kunstnerisk comeback.