★★★☆☆☆
Den overvurderede Olivier Assayas vandt noget overraskende og næppe helt fortjent instruktørprisen i Cannes for denne konsekvent gennemførte men også underlig tomme stiløvelse. Her blander han et traditionelt kriminalplot med et lidet overbevisende spøgelsesunivers, og hvorvidt man finder filmen dyb eller dum, vil nok afhænge en del af, om man køber dens postulat om et andet liv i en anden verden.
Den kronisk mopsede Kristin Stewart, der af uforklarlige årsager fik en César-pris for en – indrømmet – mere fængende og sprogligt mere krævende indsats i Assayas’ "Skyerne over Sils Maria", spiller igen en ung kvinde, der lever af at servicere en ældre. Denne gang bærer hun rundt på en stor sorg, mens kæresten er i Oman. En stor del af filmen går med, at hun sender sms’er. hvilket faktisk bliver ret trivielt rent visuelt, uanset hvor meget Olivier Assayas flytter rundt med hende.
Kriminalplottet tager det ikke lang tid at gennemskue, for der er faktisk kun een af de personer, vi har mødt i filmen, der har et motiv, og slutscenen er det rene nonsens, men mindre vores hovedperson er gak i låget, men det kan man heller ikke udelukke helt.
PERSONAL SHOPPER er bestemt nydeligt udført, men der findes altså bare langt bedre film i biografen i øjeblikket.