Månedens interview:

CASPER CRUMP

I de kommende måneder får danske biografgængere endelig mulighed for at erfare, hvad de københavnske teatergængere har vidst i årevis. At Casper Crump hører blandt vores mest talentfulde unge skuespillere.

Ung og ung. Faktisk er det længe siden, at Casper Crump rundede de 30, selvom man bestemt ikke kan se det.

Man bemærkede allerede Casper Crump på film i en kort teatersekvens fra "Over Gaden Under Vandet" – som "Hamlet" i det nye skuespilhus! Men det var den lille rolle som Mathilde Norholts macho-kæreste i TV-serien "Lykke", der indikerede et talent for film-komik. Der er dog forskel på at lave TV og film.

"På TV er man en af mange. Man har også mere tid, når man laver film. På TV er man jo tit låst af en location, hvorimod jeg har oplevet stor fleksibilitet på de film, jeg har været med på.

Desuden har folk en umiddelbar holdning til een, hvis man har været på TV. For så har man jo været på besøg i deres stue. Man er nødt til som privatperson at tage stilling til om vil være en del af det univers. Det gælder i al fald om at træde varsomt. Med film er det anderledes. Der er det i højere grad tale om et aktiv valg fra publikums side, og du føler dig ikke så udsat."

Den første filmrolle, man kan opleve Casper Crump i, er rollen som Rune i Hella Joofs moderne komedie "Sover Dolly på ryggen". Lene Maria Christensen agerer en kvinde, der dater to mænd, hvoraf den ene muligvis har doneret den sperm, hun er blevet inseminineret med.

"Rune er alt hvad hun har drømt om. Sød, varm og kærlig. Han støtter velgørenhed, er både til duftlys og Buddha. Den perfekte mand…måske."

Hella Joof har tidligere hittet med film som "En kort en lang" og "Oh happy day", så der er store forventninger til "Sover Dolly på ryggen".

Før Casper Crump fik hovedrollen i Jonathan Spangs "Talenttyven", måtte han aflægge prøve… en såkaldt casting.

"Det er enormt svært at være til casting på noget humoristisk. Det kræver tid. Det kræver reaktioner fra publikum for at vide hvad der fungerer og ikke fungerer. Den fornemmelse får man aldrig rigtig til en casting."

Men noget må den beskedne skuespiller have gjort rigtigt, for snart fik han rollen som aldrende en boybandstjerne, der beslutter sig for at stjæle sin kærestes talent. Rollen gav også Casper Crump en mulighed for at lufte en imponerende sangstemme, der må gøre ham selvskreven også til musicalroller.

"Jeg kan godt synge, men ser ikke mig selv som sanger. Så det er lidt mærkeligt at blive eksponeret som medlem af et boyband, når man nu har gennemgået en lang uddannelse på Statens Teaterskole. Men det hele skal nok falde i hak, når filmen får premiere. Jeg kan mærke en god interesse allerede og er spændt på, hvad de to film kommer til at betyde for mig."

På teaterfronten venter der derimod to betydelige dramatiske roller i denne sæson. Først skal Casper Crump spille overfor Ole Lemmeke, en skuespiller han altid har beundret, i Herman Bang-forestillingen "Bang og Betty" på Folketeatret.

"Jeg spiller Herman Bangs unge protegé. Man kan kun gisne om, at de rent faktisk havde et seksuelt forhold, men de stod i al fald i et slags afhængighedsforhold. Den unge mand var en formodenlig ikke særlig talentfuld skuespiller, som kun i kraft af Herman Bangs indflydelse fik roller. Omvendt var Bang helt klart betaget af den unge mand, hvad også en lang brevveksling vidner om."

Herefter gælder det "Engle i Amerika" på Betty Nansen Teatrets Edison-scene. Et stort dramatisk mesterværk skåret ned til knap 4½ time – med Casper Crump i en markant rolle som knivskarp mandlig sygeplejerske.

"Teatret vil altid være fundamentet i mit fag. Jeg kan bestemt godt lokkes til at lave film igen, men vil altid vende tilbage til teatret. Jeg har bl.a. planer om at spille sammen med Pilou Asbæk igen. Vi spillede sammen i "Edderkoppekvindens kys" på teaterskolen, og det anser jeg som noget af det bedste, vi nogensinde har lavet."

Og da Pilou Asbæk og Casper Crump begge synes at være blevet endnu bedre med tiden, kan man vist roligt glæde sig. Men først skal Casper Crump igennem sin hidtil travleste – og mest offentlige – sæson nogensinde.

S