DIPLOMATI

★★★★☆☆

Den tyske instruktør Volker Schlöndorff er vendt tilbage til nazitiden, hvor hans største triumf BLIKTROMMEN også udspillede sig. Helt samme niveau når han dog ikke denne gang, dertil forekommer DIPLOMATI for konventionel og tekstbundet. Men Volker Schlöndorff er en begavet instruktør, og det præger heldigvis også DIPLOMATI.

Filmen bygger på en virkelig historie om, hvordan et møde mellem tyske Dietrich von Cholitz (øverst ansvarlig for det besatte Paris) og den svenske general konsul Raoul Nordling reddede den franske hovedstad fra at blive sønderbombet.

Schlöndorffs film er en hyldest til dipliomatiets ofte kringlede væsen, og en påmindelse om, hvor svært det ofte kan være at udpege hvem der er skurke og hvem der er helte. Dens periodeskildring forekommer præcis og så har den to af fransk films kæmper, André Dussollier og Niels Arestrup, i front. Den elegante Dussollier tegner et raffineret portræt af den svenske diplomat, og danner en glimrende konstast til Niels Arestrups tunge men indædte tyske leder. I tilgift får vi en tredje af europas store karakterskuespillere (Burghart Klaußner fra Michael Hanekes "Det hvide bånd") som højtstående tysk officer.

Eftersynkronisering af Arestrups tyske replikker fungerer desværre ikke optimalt, hvilket givet filmen et lidt gammeldags præg. Men budskabet om at oprette sin selvrespekt ved at bevare en vis personlig moral formuleres klart ligesom kærligheden til Paris virker overbevisende. Dermed ender DIPLOMATI alligevel som en seværdig film.