UNDER MY SKIN

★★★★☆☆

I UNDER MY SKIN møder vi den aldrende Frank Sinatra i forberedelserne til en ny plade sidst i 60erne. Hans ønske om at blive forsonet med sønnen Frank Sinatra junior ser ud til at lykkes, og ex-konen Ava Gardner synes stadig at spøge lidt i underbevidstheden.

Flemming Enevold er suveræn som Frank Sinatra – og både som sanger og skuespiller er Bellevue Teatrets opsætning af UNDER MY SKIN en stor personlig succes for ham.

Men som dramatiker har Flemming Enevold stadig en del at lære, selvom han stjæler mere end godt er fra klassikeren "Hvem er bange for Virginia Woolf"? Det er han nu langt fra den første, der har gjort, og selv i Folketeatrets Tove Ditlevsen-forestilling i sidste sæson kunne man genkender flere replikker fra Edward Albees mesterværk.

Men når Enevold lader Sinatra skyde mod sin irriterende elskede med et legetøjs-våben ligesom da Enevold selv spillede George i "Hvem er bange for Virginia Woolf?" på Gladsaxe Teater, så bliver det simpelthen for meget. Een ting er inspiration, noget andet er tyveri.

I anden akt planker Enevold desuden en række nøglereplikker fra stykket til en ret håbløs scene mellem Frank Sinatra og exkonen Ava Gardner (som Marie Askehave giver et nogenlunde tilforladeligt bud på).

Johannes Nymark formår som Sinatra junior at give Enevold et vis modspil – også sangligt – og deres duetter fungerer derfor fint. Samtidig fornemmer man også i Nymarks solonummer "Mrs. Robinson", hvorfor Sinatra junior aldrig blev en stor sanger – i modsætning til Sinatra senior.
Men ellers er det primært rent musikalsk, at forestillingen har sine kvaliteter. Bjarne Henriksen morer som vennen Smiley, men kan heller ingen denne gang synge, så hans solosang havde vi faktisk gerne undværet.

Peter Schultz har skabt en nydelig og ganske brugbar træscenografi, og trods dramatikerens uformåenhed kan der heldigvis ikke rokkes ved Flemming Enevolds position som kongen af dansk musical.