UNDER SANDET

★★★★★☆

Åbningsscenen af årets tredje danske krigsfilm kunne være financieret af Inger Støjberg som endnu et usympatisk forsøg på skræmme flygtninge væk fra Danmark. Her møder vi en dansk officer, der håner de slagne tyske soldater, der blev tvunget til at vandre hele vejen hjem til Tyskland efter anden verdenskrig.

Samme officer tildeles ansvaret for at rydde et dansk strandområde for miner, men får sig en overraskelse, da han modtager en flok store tyske drenge til at gøre arbejdet. Og heldigvis nuanceres synspunkterne gradvist, og ikke alle karakterer viser sig at være endimensionelle.

Roland Møller, der vandt en Bodil for "Nordvest", leverer endnu kraftfuld præstation, mens Mikkel Boe Følsgaard (Bodil-vinder for "En kongelig affære") synes effektivt slimet som hans overordnet. Laura Bro tegner et interessant portræt af landbokonen, der både frygter og afskyr tyskerne, men alligevel får brug for deres hjælp en dag.

Instruktøren Martin Zandvliet fortæller sin i grunden enkle historie i en stringent nøjsom stil med velkomponerede billeder og en velfungerende underlægningsmusik, der heldigvis kun har et strejf af Ennio Morricone.

Zandvliet får heldigvis sensitive præstationer ud af de unge tyske skuespillere. Mest bemærkelsesværdige forekommer Louis Hofmann og Joel Basman, der tidligere har spillet sammen i børnefilmen "Tom Sawyer", og som vi netop har kunnet opleve under de tyske filmdage i Grand i henholdsvis "Freistatt" og "Wir sind jung. Wir sind stark.".

UNDER SANDET er ikke for sarte sjæle og for brutal til at være velegnet til undervisning i folkeskolen desværre. Men den er også årets stærkeste danske film, der som et led i den dansk selvrensagelse sætter fokus på et af de mere ubehagelige kapitler i vort lands historie.