SOMMERNATTENS LEENDE

★★★★★☆

Ingmar Bergman arbejdede i midten af 50erne som teaterinstruktør i Malmø og fik samtidig sit internationale gennembrud, der blev understreget med kærlighedskomedien "Sommernattens film". Filmen dannede i midten af 70erne grundlaget for den Tony- og Oscar-belønnede musical "A Little Night Music", så det giver god mening at netop Malmø Opera sætter dette mesterværk af en musical på repertoiret. Og resultatet er da også een stor fornøjelse. Man har rykket handlingen frem til starten af forrige århundrede, uden at der går skår i glæden, måske virker det endda forfriskende. De stiliserede trækulisser kommer især til deres ret i anden akten, hvor forestillingen for alvor får format.

Ghita Nørby skulle have spillet stjernebirollen som den aldrende Fru Armfeldt, men Kerstin Meyer gør det heldigvis smukt, og lyser af livsvisdom. Selvom mange stjerner har medvirket i A LITTLE NIGHT MUSIC gennem tiden, så rummer Stephen Sondheims hovedværk så meget mere end muligheden for en stjernetur. For den er en kompleks ensemble-musical om kærlighedens skælmske natur. Det har man forstået i Malmø, hvor forestillingen fremstår som en harmonisk helhed takket være Dennis Sandins homogene instruktion.

Ikke mindst sangligt og musikalt bliver forestillingen en oplevelse, og musicalen fremstår som et overflødighedshorn af vidunderlige sange, der får lov til at folde sig ud i Malmö Opera med støtte fra det velspillende orkester.

Lad os håbe successen i Malmø, får Det Ny Teater – eller for den sags skyld Det Kongelige Teater – til igen at spille dette
pragtværk – gerne med Tammi Øst og Malene Schwartz som mor og datter. Men indtil da kan man roligt begive sig til Malmø til 3 timers Stephen Sondheim-musical i storslået sofistikeret indpakning.