TILBAGE TIL ØRKENEN

★★★★★☆

Det kan forekomme grotesk, at en afbudsforestilling ender med at blive Det Kongelige Teaters mest spændende tilbud på skuespilhusets store scene i denne sæson. Og selvom man må bekymre sig om publikumstilstrømningen, understreger forestillingen heldigvis Det Kongelige Teaters ret og pligt til at spille klassiker af denne type. For Bernard-Marie Koltès’ rige tekst hører ikke til verdensdramatikkens mest overrendte klassiker, men med temaer som tilhørsforhold og hjemland forekommer teksten dybt relevant i vor tids Danmark.

Emmet Feigenberg har igen en række af nationalscenens bedste skuespillere til sin rådighed, og som søskendeparret viser Olaf Johannesen og Tammi Øst igen, at de to kan noget ganske særligt sammen på en scene. Han er den lidt primitive arbejdsomme bror med hang til traditioner og med stolthed i stemmen, når han taler om sin fader og sin fabrik. Hun er hans søster, vulgær og barnlig, men samtidig egocentrisk og i sidste ende livsfarlig. Omkring dem tegner Bodil Jørgensen, Janus Nabil Bakrawi, Hanne Hedelund, Peter Christoffersen og Thue Ersted Rasmussen med enkle midler en række interessante karakterer, og kun Anne
Birgitte Lind magter igen ikke den opgave hun er blevet tildelt.

Christian Friedländers scenografi hører blandt sæsonens fineste, et forunderligt hus og ørkenlandskab i eet – holdt i udsøgte farver og med stemningfuld belysning.

TILBAGE TIL ØRKENEN er en behagelig og tankevækkende overraskelse, der fortjener at finde et publikum, selvom den har alle odds imod sig.