★★★★☆☆
Roman Polanskis liv og karriere synes at være præget af ekstremiteter. Derfor bør det ikke undre, at han har kastet sig over filmatiseringen af den prisbelønnede skuespil "Blodbadets gud", der også i Danmark fik liv via Ulla Gottliebs lydhøre iscenesættelse og overdådige skuespillerpræstationer af bl.a. Ditte Gråbøl og Henrik Prip.
Stykkets forfatterinde Yasmina Reza ("Kunst") har også selv begået filmens manuskript sammen med Polanski, og de har bevidst valgt ikke at åbne stykket op, for netop at bibeholde intensiteten mellem de to par, der mødes, da deres drenge har været oppe at slås.
Det er en farlig beslutning, som på een gang er filmens begrænsning og dens styrke. Begrænsning fordi der rent visuelt ikke er meget at hente i Polanskis film. Bortset fra første og sidste scene holder Polanski sig indendøre. Men det giver samtidig filmens fire skuespillere lejlighed til at boltre sig.
Jodie Foster leverer en af sine bedste og morsomste præstationer i mange år som humanistisk mor med alkoholproblemer og den altid fremragende Kate Winslet har også en fest med at lade sin forsømte karrierekvinde gå i spåner. John C. Reiley passer godt til rollen som Fosters skvattede ægtemænd, ligesom Christophe Waltz har styr på Winslets mobil-liderlige mage.
CARNAGE hører bestemt ikke til Polanskis store film, og kan med sin klaustrofobiske atmosfære minde om instruktørens filmatisering af et andet storartet teaterstykke, "Death and The Maiden", med Sigourney Weaver og Ben Kingsley. Indenfor sine egne rammer er filmen dog ganske velfungerende, og selvom teksten ikke umiddelbart synes oplagt at filmatisere, så forekommer dens pointer om vor tids hykleriske velopdragenhed og vores komforme pænhed uhyre vedkommende og relevante.