PANDA AFFÆREN

★★★☆☆☆

Teater Grobs ambitiøse teaterværk DET 6. KONTINENT har i de foregående fire dele bl.a. taget os med til Afrika, Rusland, Sydamerika og New York, og nu er turen så kommet til KIna.

Her finder vi familiefirmaet "Denpharm", hvis kinesiske afdeling drives af direktøren søn Peter, der har væet lidt for længe om at skabe resultater. Nu har han fået selskab af sin kollega (og – skal det vise sig – konkurrent) Rikke, som han engang har haft noget kørende med. Spørgsmålet er om Rikke kan få halet aftalen med kineserne i land – og på hvis bekostning. Peters alliance med Wang, en af nøglespillerne ifm en kinesisk aftale, kommer på en prøve, for er det Peter eller Rikke, som kan skaffe Wangs systemkritiske mor ud af landet.

Man tvivler ikke på, at baggrundstoffet har været interessant og dramatikeren Maj Rørbæk Damgaard bør også roses for en intelligent tilgang til stoffet. Alligevel kan det ikke nægtes, at der er kommet noget lidt for skematisk og forudsigeligt over de mange ord og den dramatiske konstruktion. Igen oplever man, at en forestilling på Grob virker en smule låst af sin egen realisme, og man savner ikke mindst visuelt et brud på forudsigeligheden. Måske et kinesisk præg, der rækker udover de røde lamper, blommevinen og de små lykkekager med visdomsord.

Elegante Kasper Leisner trækker det store læs rent spillemæssigt som sønnen, der tilsyneladende krakelerer for vore øjne, og det er næppe hans skyld, at der mod slutningen kommer for meget melodrama over historien.

Han får effektivt modspil af Camilla Bendix, der dog ikke helt formår at komme ud over den karrierebitch-kliché, som både Maj Rørbæk Damgaard og instruktøren Anders Lunddorph må tage medansvar for.

Thomas Chaanhing har ikke fuldt ud tyngde nok i replikken, men til gengæld ejer han en fascinerende uudgrundelighed, der gør, at vi aldrig helt ved hvor vi har ham.

PANDA AFFÆREN egner sig udmærket som debatoplæg – også i skolesammenhænge (for de store klasser). Men eksponent for sprudlende ny dramatik har forestillingen klart sine begrænsninger, selvom emnet kan siges at være relevant.