SORT KAFFE

★★★★☆☆

Rainer Werner Fassbinders "Sort Kaffe" er baseret på en klasssik komedie af Goldoni, og det mærker man også i Christoffer Berdals Commedia dell’arte-agtige iscenesættelse. Det betyder store muligheder for hver enkel skuespiller til at udvikle sin karakter, og derfor et oplagt valg, når man skal vise hvor meget en gruppe nyuddannede skuespillere fra Odense Teater kan.

Men stilen stiller også ubarmhjertelige krav, og dem kan langt fra alle honorere endnu. Heldigst forekommer Molly Blixt Egelind i en skæg udklædningsrolle, som hun tilfører både personlighed og en skæv humor. Magnus Christensens Eugenio har såvel elegance som lethed, og man kan sagtens forestille sig ham i diverse helte/elsker-roller i de kommende år, mens Sofie Alhøj morer som Vittoria, så man får lyst til at se hende prøve kræfter med Moliere og Holberg. Sofie Walbom Kring har som Lissaura et kontant nærvær, der måske vil komme mere til sin ret i et moderne repertoire.

For flere af de øvrige gælder det, at stemmen kun sidder i halsen og endnu ikke har forplantet sig til resten af kroppen og omvendt. Der bydes ind med fakter og grimasser, men de virker bare ikke organiske i forhold til stemmerne.

Et par nydelige 3-års elever får lov til at lege med, men også her skal der arbejdes mere vokalt – især med sproget – æ’er bliver til flade a’er !!! – inden de slippes løs. Skuespillerne får ellers god inspiration af Birgitte Nisbeths festlige kostumer, der antyder en anden tid. Og netop evnen til at formidle en anden tid end deres egen, er noget som skuespillerskolen i Odense i højere grad burde træne eleverne i. Nogen gange virker det alt for let – eller direkte forkert – bare at gøre det moderne for enhver pris.

Berdals bevidst klichéfyldte musikvalg fungerer i enkelte scener, men bliver i længden et minus for forestillingen. Her kunne man måske have hjulpet eleverne lidt med en kombination af 1700-tallets komponister og musik fra Fassbinders univers?

En efterfølgende film viste efter sigende helt andre sider af de unge skuespilleres talenter, så ingen af de medvirkende behøvede at være kede af denne aften.