FAME

★★★★☆☆

Instruktøren Kim Harris og kapelmester Rasmus Steenberg har atter forenet kræfter, så Herning Kongres Center igen kan danne rammen om en stor musicalforestilling. Og FAME er slet ikke noget dårligt valg, når man gerne vil kunne trække på en række unge talenter. Ideen med at nyoversætte forestillingen kunne også have bragt den tættere på ungt publikum, men hverken oversættelse eller bearbejdelse fungerer hensigtsmæssig.

Dosmersedler hører ikke til i en international musikskole, og hverken Antonio Banderas eller Sharon Stone var kendte navne i 1984, hvor man stædigt har valgt at fastholde forestillingen. En unødvendig vulgarisering af et par af sangsoloerne gør det ikke nemmere for de enkelte medvirkende, og det bliver da også i ensemblenumrerne at forestillingen har sine største kvaliteter.

Mest alsidig blandt de 32 medvirkende fremstår Max-Emil Nissen (der også lyste op i såvel "Den lille havfrue" og "Aladdin") som sexfikseret charmetrold. Men også Louise Hummelgaard Andersen som bebrillet ædedolk tager flere stik hjem ved sin spilleglæde – og så har stemmen muligheder.

På dansegulvet glæder man sig over den høje ranglede Sigmund Trondheim, mens Martin Gæbe Povlsen formår både at danse og spille skuespil som ordblind russer. Monica Isa Andersen har ligeledes sine øjeblikke i forestillingens mere dramatiske momenter.

De fleste af lærerrollerne – med danselæreren som en behagelig undtagelse – havner i platte karikaturer, og det behøvede de faktisk ikke, hvad den Oscar-belønnet filmversion fra starten af 80erne beviste.

Trods en let forringelse af originalværket serveres FAME med ungdommeligt gåpåmod, så man aliigevel får en ganske fornøjelig aften. Men lidt fornyelse bag scenen ville givet gavne Hernings position blandt de musicalproducerende byer i Jylland – uanset hvilken type musicals, man vælger at spille.