AMERICAN IDIOT

★★★★★☆

Malmø Opera overrasker atter engang med den Tony- og Grammy-belønnede rockopera "American Idiot" baseret på punkgruppen Green Days album af samme navn. Sangene bruges til at fortælle historien om tre venner, hvis liv udvikler sig i vidt forskellig retninger. Den ene gør en pige gravid, en anden drager i krig, og en tredje bliver narkoman.

Man kan diskutere om AMERICAN IDIOT er mere musical end opera, eller måske snarere en udbygget teaterkoncert. Forestillingen synges på engelsk, mens de få tekster, der bruges til at knytte sangene sammen, leveres på svensk.
Malmø Opera formår rent musikalt at løfte opgaven med rockmusikere på bagscenen og en mere klassisk gruppe musikere i kongesiden af scenen. Højdepunktet bliver den stille ballade "When September Ends", som også rent instrumentalt fortolkes med en lavmælt smerte, der gør indtryk.

Det er heldigvis også lykkedes for Malmø Opera at sammensætte et hold skuespillere, der virkelig kan synge hits som "American Idiot", "Boulevard of Broken Dreams" and "Wake Me Up" uden, at de bliver alt for pæne. Green Days musik hører i forvejen til den mere iørefaldende del af punkmusikken, men netop af den grund bør afleveringen have en vis kant.

Om de sceniske udskejelser så er for mange eller for få, kan i høj grad være en smags sag, men i forhold til den meget ekstreme og ekspressive livsstil, der føres i miljøet, finder iscenesætteren Philip Zandén nogle relativt nydelige løsninger. Et par bare numser, lidt antydet biseksualitet samt en del bare overkroppe kan næppe forarge mange idag, og man kunne ønske, at en dansk opsætning ville vove sig længere ud, da det tjener denne beretning om tabt uskyld bedst.

Men på sin egne præmisser fungerer AMERICAN IDIOT glimrende, og bliver endnu en fjer i hatten for ledelsen af Malmø Opera.