ROBERT-FESTEN 2015

★★★★★☆

Årets Robert-fest havde det hele: Skandale, overraskelser og såvel rørende som morsomme øjeblikke i Tivoli Hotels flotte rammer.

Mest skandaløst var det faktum, at Lars von Triers "Nymphomania – Director’s Cut" kunne vinde hovedparten af filmpriserne – inkl. visuelle effekter! – når den originale udgave af "Nymphomania" havde biografpremiere i 2013. Men Zentropa kørte på snedig vis den oprindelige udgave i stilling til Bodil-priser i 2014, og ventede med at indstille filmen til Robert-priser til "Director’s Cut" -udgaven havde været vist i biograferne.

Det kom til at gå udover Bille Augusts "Stille hjerte", der trods favoritværdighed måtte nøjes med en enkel pris. Den gik så til gengæld til Danica Curcic for hendes bevægende birolle i "Stille hjerte".

Aftenens store taber blev dog "Kapgang", der trods status som Danmarks officielle Oscar-kandidat ikke blev værdsat med en eneste pris fra Det Danske Film Akademi – selv bedste kostumer gik til den overvejende "gamle" Trier-film. Eneste formildende omstændighed var, at Trier for en gang skyld selv var til stede og set i det lys forekom det stående bifald ganske rimeligt.

Robert-festen bød også på flere overraskelser, de fleste af positiv karakter. Bodil Jørgensen var oppe imod selveste Ghita Nørby i "Stille hjerte", men sejrede alligevel takket være sin overrumplende komediepræstation i Hella Joofs "All Inclusive". Og det kom som et glædeligt chok, da Henrik Birch vandt prisen for bedste mandlige hovedrolle som nordjydsk fisker i den urimeligt oversete "Klumpfisken". Filmen er baseret på teaterstykket af samme navn og vandt da også prisen for bedste manuskript efter andet forlæg.

Christel Hammer, der mere end nogen anden har gjort reklame for danske film i ind- og udland gennem årtier, fik en yderst velfortjent æres-Robert. Der var også en særlig æresbevisning til Sigrid Dyekjær, der har produceret en række af de seneste års fineste dokumentarfilm, inkl. årets bedste dansksprogede, "Så meget godt i vente". Akademiet kunne således uden dårlig samvittighed hædrer "The Look of Silence" som årets dokumentarfilm.

"Helium" med den teateraktuelle Casper Crump ("Venus i Pels" ) vandt sidste år en Oscar som årets kortfilm, og føjede nu en Robert-pris til samlingen. Årets største kassesucces

"Fasandræberne" måtte nøjes med en publikums-pris samt prisen for bedste mandlige birolle. Den gik til Fares Fares som en slags trøstepræmie for, at han ikke modtog den sidste år, hvor han havde mere plads og bedre replikker i "Kvinden i buret". Men der havde man fra Akademiets side begået den svinestreg at nominere en af hovedrollerne i "Spies og Glistrup" som en birolle.

"Boyhood" og "Force Majeure" snuppede priserne for bedste udenlandske film, og på TV-fronten støvsugede "Arvingerne" alle de priser, den havde mulighed for inkl. samtlige skuespillerpriser, og således blev det pludselig Pernilla August, der kom på scenen, og ikke ex-manden Bille.

"Tidsrejsen" fik en pris for bedste TV-serie i det korte format, mens en af de mest hadede tv-serier i nyere tid, Ole Bornedals "1864", naturligvis blev forbigået. Aftenens ganske veloplagte vært Lars Hjortshøj gav den dødsstødet ved at hævde, at titlen faktisk refererede til det afsluttende seertal.

Det Danske Filmakademi forstår at arrangere en stor fest, men så længe man insisterer på at nominere med så lidt fornemmelse for, hvad der er hovedroller og hvad der er biroller, kan det være svært at tage alle resultater helt alvorlige.