★★★★☆☆
Man skal aldrig undervurdere Clint Eastwood i Oscar-sammenhænge. Selvom hans seneste film AMERICAN SNIPER i bund og grund bare er en gammeldags omend velfungerende krigsfilm, så ramte den de amerikanske biografer på et tidspunkt, hvor Obamas internationalisme måtte vige for bastand nationalisme. Eastwood viftede med det amerikanske flag allerede i filmens titel, og AMERICAN SNIPER blev da også et kæmpehit efter blot een weekend på repertoiret i USA.
Bradley Cooper, der også har produceret filmen, yder sit hidtil bedste skuespillerpræstation, som den såre almindelige amerikaner, der ikke går af vejen for at skyde både kvinder og børn, hvis det hører med til den militære opgave. Det usædvanlige ligger i, at vor hovedperson bevidst skyder både en kvinde og en lille dreng, og alligevel insisterer Eastwood på, at denne snigskytte er en helt.
I denne machoverden kan Sienna Miller ikke stille meget op i filmens eneste og noget klichétunge store kvinderolle – andet end at låne sødme til filmen. At snigskyttens hustru ender som tapper enlig mor, understøtter det banale kvindesyn, som Eastwood og co. repræsenterer.
AMERICAN SNIPER præges også rent æstetisk af fortidens dyder, men teknisk set fremstår den ganske skarp. Både klipningen og lydarbejdet kan meget vel resultere i Oscars, men skulle AMERICAN SNIPER ligefrem blive kåret som årets film af Det Amerikanske Filmakademi, kan det kun ses som et sentimentalt valg, en sidste cadeux til den legendariske men også kunstnerisk overvurderede 84-årige Eastwood.