UNFORGIVEN

★★★★☆☆

Akira Kurosawa tjente efter sigende flere penge på Sergio Leones rædsomme genindspilning af Kurosawas mesterværk “Livvagten” end på alle sine film tilsammen. Måske derfor har instruktøren Sang il-Lee besluttet sig for at genindspille Clint Eastwoods Oscar-vinder “De Nådesløse” i Japan med japanske skuespillere i alle roller.

Resultatet UNFORGIVEN (Yurusarezaru mono) er valgt som månedens film i Cinemateket, og kender man Eastwoods film og japanernes forkærlighed for voldsfilm, så ved man, at UNFORGIVEN ikke er for sarte sjæle.

Samtidig ærgrer man sig over, at Sang iL-Lee ikke har formået at skrue bare lidt ned for volden, for han har jo tydeligvis filmisk talent. Man forbløffes over hvor relativt ubesværet historien lader sig overføre til japanske forhold, og selvom navnligt skurkerollen synes svagt besat, så har UNFORGIVEN også flere bemærkelsesværdige skuespillere på rollelisten.

Ken Watanabe (der huskes for sin Oscar-nominerede birolle i “The Last Samurai”) har format til at bære hovedrollen, og Akira Emoto er helt rørende som hans gamle ven Kingo.

Shiori Kutsuna har også sine øjeblikke som den skamferede unge kvinde, og så får vi en herligt gensyn med Yuya Yagira (Cannes-vinder for rollen som den forladte dreng i “Nobody Knows). Her spiller han veloplagt rollen som den unge mand, der måske ikke er helt så blodtørstig, som han selv går og tror.

Tempoet er mere dvælende end i Eastwoods original og helt lydefri kan man heller ikke kalde manuskriptet denne gang. Men det er en imponerende produktion, som Sang iL-Lee står i spidsen for med velvalgte kulisser og flotte kostumer. Nævnes skal også fotografen Norimichi Kasamatsu, der nærmest overgår de dejlige billeder fra Eastwood-filmen. Eller er det bare den japanske natur, der tager sig ualmindelig dejlig ud på film?