OSCAR 2014

★★★★★☆

Oscar-showet fremstår stadig som det definitive filmpris-show, selvom både Bafta og Golden Globe nu er med i opløbet. Ellen Degeneres har atter indtaget værtsrollen, og selvom hun havde flere pletskud og satte rekord på nettet med en stjernebesat selfie, så passer hendes skæve stil ikke helt til Oscar-universet. Det virker møgirriterende, at der kun er klip fra overrækkelsen af årets æres-Oscars til bl.a. Angela Lansbury, mens Ellen får lov til at bruge lang tid på at uddele pizza. Så plat bør et Oscar-show altså ikke være.

Kvindernes kjoler havde i år svært ved at leve op til tidligere tiders storhed – med Lady Gaga som årets rædsel. Mange af
mændene havde derimod taget sig sammen – med Channing Tatum, Zack Efron og Brad Pitt som de hotteste hotte. Afdøde stjerner som Shirley Temple blev mindet til John Barry-musik efterfulgt af en religiøs Bette Midler-ballade. Midler var dog ikke på toppen sangligt, og burde måske have gjort som Liza Minnelli, der valgte at lade sangerinden Pink varetage Minnellis moders kendingssang “Over the rainbow”. Den dansker speaker vidste ikke, at Liza Minnelli gennem hele sin karriere har nægtet at synge Judy Garlands Oscar-vinder med begrundelsen “it has been sung”, og Minnelli var da også den sidste til at rejse sig for Pinks kun tålelige version.

Alfonso Cuaron, der for alvor fik et navn i Danmark med den mexikanske roadmovie “Og din mor!…, scorede flest Oscars med sin storslåede Sci-fi GRAVITY. Men bedste film gik til Steve Macqueens 12 YEARS A SLAVE, der også tog prisen for bedste kvindelige birolle og bedste manuskript efter andet forlæg. Aftenens store taber blev derimod AMERICAN HUSTLE, der trods 10 nomineringer ikke hjemtog een eneste. End ikke for original manuskript, der gik til Spike Jonzes magiske film HENDE. Cate Blanchet fik endelig en hovedrolle-Oscar – for BLUE JASMINE, der trods en nominering for original manuskript havde tyvstjålet
sine karakterer fra Tennessee Williams’ OMSTIGNING TIL PARADIS. Og det forekom da også ganske urimeligt, at Judi Dench ikke modtog en Oscar for sit livs filmrolle i den ret vidunderlige og autentiske PHILOMENA.

Mest spænding var der dog om udfaldet i kategorien bedste mandlige hovedrolle, da veteranen Bruce Dern (NEBRASKA), den Oscar-trængende Leonardo Di Caprio (THE WOLF OF WALL STREET) samt stjernen fra årets bedste amerikanske film alle havde en chance. Men vinderen blev heldigvis årets største skuespillerpræstation, Matthew McConaughey i DALLAS BUYERS CLUB. Medspilleren Jared Leto modtog prisen for bedste mandlige birolle som transen Rayon, og kvitterede med årets flotteste tale. Desuden fik DALLAS BUYERS CLUB en tredje Oscar – for bedste sminke.

Animationsfilmen FROST vandt ikke blot Oscar’en som bedste animationsfilm, men nappede også Oscar’en for bedste sang for næsen af bl.a. U2, der havde lavet sangen “Ordinary Love” til filmen MANDELA: VEJEN TIL FRIHED.

Fra dansk side var der lagt op til en stor aften, eftersom dansk film var repræsenteret i hele tre kategorier. Men Thomas Vinterbergs JAGTEN blev i kategorien bedste udenlandske film besejret af favoritten DEN STORE SKØNHED, og heller ikke THE ACT OF KILLING nåede til tops i dokumentarkategorien. Men til gengæld vandt den danske kortfilm HELIUM med bl.a. Casper Crump en
Oscar, og således opstod der alligvel fest i de danske hjem.