MIRAKLET 1996-2006

★★★★☆☆


– Ti ÅR DER FORANDREDE DANSK FILM
af Per Juul Carlsen
Forlaget Book Lab

Ligeså passende det er med en køn og glat bog om “Badehotellet”, ligeså rigtigt synes det med en rå og upoleret bog om den skelsættende (Dogme-)filmbølge, der prægede danske film fra 1996 til 2006.

Per Juul Carlsen, der selv har opstillet nogle Dogme-inspirerede krav til bogen, kan i sit over 600 sider lange værk næsten ikke styre sin begejstring over dette mirakel. Bryster og tissemænd kæmper om opmærksomheden på billedsiden, mens Carlsen fremhæver de poetiske kvaliteter i Thomas Vinterbergs flop “It’s All About Love”.

Per Juul Carlsen fanger ganske godt tiårets tidsånd i den danske filmbranche, og han har sans for de mange groteske hændelser, der fandt sted i kølvandet på Dogme-bølgen.

Men på et afgørende punkt fejler bogen. Per Juul Carlsen ser tilsyneladende kun kontrasterne mellem de danske Oscar-vindere “Babettes gæstebud” og “Pelle Erobreren” og de i enhver forstand mere håndholdte Dogme-film, men har svært ved at erkende, at hele den økonomiske forudsætning for Dogme-filmprojektet lå i de internationale triumfer som Gabriel Axel og Bille August havde opnået inden.

Så hvor modvilligt Per Juul Carlsen end er til at anerkende disse instruktører for deres bedrifter, og hvor meget Dogme-filminstruktørerne end ønskede at adskille sig for film af den type, så havde Dogme-projektet aldrig opnået den kulturpolitiske – og dermed også økonomiske – støtte, hvis ikke det var, fordi, at Danmark fremstod som Europas hotteste filmland takket være Gabriel Axel og Bille Augusts internationale triumfer.

Ikke mindst “Babettes gæstebud” blev en uvurderlig spydspids for dansk film i den engelsksprogede verden, hvor Karen Blixen netop var blevet et kendt navn i filmkredse efter Sidney Pollacks “Mit Afrika”, der var blevet kåret som årets film af Det Amerikanske Filmakademi. “Babettes gæstebud” modtog også det britiske filmakademis fornemste hæder, BAFTA-prisen, og Stéphane Audrans Babette blev kåret til årets skuespillerpræstation af Londons filmanmeldere. I Danmark valgte Bodil-komitéen helt at forbigå Audrans Babette.


Uden denne baggrund så mangler historien om Dogme-miraklet en del af sin substans, men man kan ikke nægte bogen en umiddelbar underholdningsværdi. Man bør derfor ikke lade sig afskrække af det før omtalte forbehold eller sideantallet, men give sig lov til at dykke ned i en af de mest rebelske perioder i den danske filmhistorie.

(Michael Søby)