KROP OG SJÆL

★★★☆☆☆

Malgorzata Szumowska vandt noget overraskende instruktørprisen på Berlinalen – men måtte da også dele æren med Radu Judes æstetisk overlegne sigøjner-western "Aferim!". Det er dog ganske sympatisk, at Reel Film har hentet KROP OG SJÆL til Danmark, for dens finurlige humor har en særegen charme, og i forevejen får vi ikke for mange østeuropæiske film at se i de danske biografer.

KROP OG SJÆL starter med en bizar scene, hvor en mand, der har hængt sig i et træ, skæres ned og området spæres af. Men pludselig rejser manden sig og forlader stedet til politiets store forundring.

Handlingen koncentrerer sig dog om en travl enkemand, der har sit at slås med i privatlivet på grund af datterens talrige selvmordsforsøg. Hun kommer i behandling hos en højest aparte enlig dame, der både studere blindskrift og spiritisme, når hun ikke går tur med sin gigantiske hund. Damen får den ide at inddrage faderen i sine spiritisme-seancer i håb om derigennem at kunne løse op for problemerne i forholdet mellem far og datter.

Den traurige rammefortælling – og polsk påklædning generelt – lægger dog en naturlig dæmper på komikken, og rent filmkunstnerisk når vi slet ikke op i nærheden af f.eks. "Ida", det polske mesterværk fra forrige år. Men KROP OG SJÆL bliver alligevel et velkomment vindue til en andel del af Europa, som vi næsten havde glemt stadig eksisterede.