JEAN DE FRANCE

★★★★★★

Folketeatret har satset stort med opsætningen af Ludvig Holbergs noget forsømte klassiker JEAN DE FRANCE. Så meget desto mere glædeligt er det, at satsningen har båret frugt. JEAN DE FRANCE er ikke blot en af de bedste og sjoveste Holberg-opsætninger, vi har set i København i flere år, men får os ligefrem til at tro på, at Folketeatret også har en plads langt ud i fremtiden. For dette er stort folkeligt teater på bølgelængde med sin tid.

En uhyre veloplagt teatertrup slår straks tonen an med både sang og musik, og Line Mørkeby sørger for en noget nær perfekt sproglig balance mellem gammelt og nyt. Scenografien og kostumedesigner Astrid Lynge Ottosen har klogeligt ladet sig inspirere af den italienske Commedia dell’Arte-tradition – ligesom Holberg iøvrigt selv gjorde det i sit forfatterskab. Det afsluttende scenografiske chok er intet mindre end en genistreg og helt i tråd med ånden i stykket.

For JEAN DE FRANCE har jo ikke helt uret, når han kritiserer de danske bonderøve efter at være hjemvendt fra et ophold i Paris. Omvendt kan man jo ikke nægte at denne JEAN DE FRANCE med sine manerer og sit krukkeri er blevet en fremmed fugl blandt jævne folk – lidt ligesom en vis "Erasmus Montanus" blev det.

Pelle Emil Hebsgaard giver JEAN DE FRANCE et livgivende vanvid, og er slet ikke den elegantier, som vi tidligere har set figuren fremstillet som, men en utilpasset pyntedukke, der bare har fået fransk kultur lidt galt i halsen. Omkring ham ses et væld af velplacerede karakterskuespillere som iscenesætteren Frede Gulbrandsen har afstemt forbilledligt.

Jesper Asholt og Sonja Oppenhagen udgør et herligt umage forældrepar, der i al fald ikke lægger fingrene imellem i forhold til hinanden. Ole Thestrup bekræfter sit storslåede talent for at spille Holberg som grum fader til JEAN DE FRANCEs udkårne, Elsebet. Hun fortolkes kært og troskyldigt af Sofie Alhøj og hendes sande elskede af Sigurd Holmen Le Dous med skæg pladderromantisk helteattitude.

I tilgift får vi den veloplagte duo Malthe og Espen, som Lise Baastrup og Troels Malling fremstiller med stort komisk overskud – og en del udklædninger. Søren Hauch-Fausbøll guider os muntert gennem handlingen og sidst gør Morten Råhede-Brown en god figur som JEAN DE FRANCEs rejseledsager Pierre.

Så trænger man til at få bekræftet, at Holberg vitterlig var den danske Moliere, bør man ikke tøve med at besøge Folketeatret. Men man kan også bare se forestillingen, hvis man trænger til at grine. Lattergarantien er hermed udstedt.