TEATRET FAIR PLAY begyndte som et kollektiv og blev i løbet af 70’erne et af de toneangivende gruppeteatre i Danmark. Men som så mange andre gruppeteatre skiftede den efterhånden ledelsesstil, og i 1992 etablerede man en kunstnerisk og en administrativ leder. Teatret har vist sig i stand til at omstille sig til nye tider, og derfor har det også udløst en jubilæumsbog, som den kyndige Carsten Jensen har redigeret med både kløgt og finesse.
Bogen FAIR PLAY er på fornuftig vis inddelt i 5 kapitler skrevet af Henrik Steen Larsen, Bennyé D. Austring, Robert Parr (både kapitel 3 og 5) og Michael Ramløse. Desuden har Beth Juncker forfattet en artikel om perspektivering, og vi får både et forord fra en allerede glemt kulturminister, en forestillingsliste samt et udvalg af forestillingsplakater.
Teatret har navn efter debatstykket “Fair Play”, som man spillede i 1972 og som blev udgangspunkt for etableringen af et nyt teater. Bøsserup blev på malerisk vis teatrets første base i Nordvestsjælland, senere rykkede man ud på landet udenfor Holbæk og siden 1979 har et nedlagt soldaterhjem dannet en ualmindelig hyggelige ramme om teatret.
I 2017 blev de kunstneriske og administrative opgaver lagt sammen under teaterlederen Robert Parr, så det forekommer ganske naturligt, at han har skrevet et par af bogens kapitler.
TEATRET FAIR PLAY i dag er en selvejende institution med en bestyrelse, som udpeger teaterlederen. Herefter ansætter lederen det administrative og kunstneriske personale, der kræves til at realisere det valgte repertoire.
TEATRET FAIR PLAY producerer sædvanligvis to nye forestillinger, som efter premieren og en lokal spilleperiode præsenteres på Aprilfestivalen – Danmarks årlige festival for børne- og ungdomsteater, og den største af sin art i verden. Herefter sælges forestillingerne til turné i hele landet i den følgende sæson.
TEATRET FAIR PLAY har undergået mange forandringer gennem tiden, og på sin vis forgrenet sig via mange spændende co-produktioner. Det er således flere gode grunde til, at teatret er her endnu – og derfor er bogen FAIR PLAY i den grad en gave til teaterelskere. Også fordi den minder os om, at der er nogle værdier – også i teaterlivet – som det er værd at værne om.
(Michael Søby)