BJÖRK

★★★★★☆

 

Holstebro Teater danner atter rammen om en udfordrende danseforestilling med de uforlignelige dansere fra Holstebro Dansekompagni.

Med udgangspunkt i Björks til stadighed fascinerende sangunivers får vi to vidt forskellige koreografier, der ikke blot demonstrerer spændvidden i Björks talent for at sange, men også i den moderne dans.

Med koreografien "Everybody Is Happy These Days" tager Dolly Sfeir os med til en kold fremtidig verden inspireret af Aldous Huxleys sci-fi klassikeren "Brave New World" (1932).

Seks robot-mennesker holdes indespærret bag store gittervinduer. Vi mærker, hvordan de mistrives i en maskinel livskultur og hvordan de får stadig sværere ved at udtrykke menneskelige følelser. Alt for ofte rammes de af en form for anfald eller spasmer, der indikerer, at de ikke har det godt længere.

Deres forsøg på at nærme sig hinanden virker ofte forkvaklede, selvom behovet tydeligvis er til stede. Der gemmer sig en desperation bag den kropslige disciplin, der ryster ligeså meget som den imponerer. Sangene omfatter blandt andre "Come To my" (1993) fra albummet "Debut", men især numre fra "Vespertine" (2001) dominerer.

Efter pausen overlades dansegulvet til koreografen Gunilla Linds "Aorta" alias hovedpulsåren. Det kommer blandt andet til udtryk i en spektakulær sekvens, hvor karret, der forbinder hjertet med resten af kroppen, også fremstår som en dyriske organisme med blæksputtearme, der både kan kramme og kvæle. Den blodfarvede fremtoning leder tankerne hen på Ghita Nørbys frastødende moderkage-kjole, men danserne kan heldigvis også være glinsende og glitrende i futuristiske grand prix-kostumer.

Det er de ekstreme følelser, der her kommer i spil – blandt andet hentet fra "Vulnicura" (2015) – om den allerførste forelskelse til den allersidste hjertesorg. Kroppen er i "State of emergency" jvnf. sangen "Jogá" fra "Homogenic" (1997), og ligesom i aftenens første koreografi skildres kærligheden også på tværs af kønsstereotyperne. Mest udtalt i "Venus as a boy" fra "Debut" (1993), hvor både anatomiens og popkulturens hjerte banker i samme takt.

Samlet set fremstår BJÖRK som et overvældende sansebombardement med inspiration hentet bl.a. fra japaneren Tetsumi Kudos udstilling på Louisiana i 2020-21.

Forestillingen gør vores respekt for Holstebro Dansekompagni endnu større. De seks fænomenale dansere – Bjørk-Mynte Buchgraitz Paulse, Jon Ipina, Matthew Rawcliffe, Luke Hodkinson, Marija Burceva og Jacob Lang – skaber et organisk hele uden at miste deres individuelle præg.

Man får en udpræget lyst til at opleve kompagniets kunstneriske leder Marie Brolin-Tani selv tage livtag med andre af popmusikkens begavede kvindeskikkelser – ikke mindst den billedskabende Kate Bush, der p.t. oplever en verdensomspændende renaissance.

For den visionære og visuelle forståelse for det anderledes og skæve er tydeligvis til stede i Holstebro. Det lover godt for fremtiden.

(Michael Søby)