★★★★★☆
På Bellevue Teatret leger man gerne med formatet for en sommerforestilling. For nogle år siden bød man således velkommen til Bellevue Sommerhotel med en imponerende hotel-scenografi på scenen. I år har man i stedet sammensat et varieret program under titlen BELLEVUE SOMMERSALON med teaterdirektrice Pia Jette Hansen som salonværtinde og Frede Gulbrandsen som iscenesætter, og det er man sluppet vældig godt fra.
Vi starter med et glas liflig prosecco i den friske luft foran det smukke teater med den fine udsigt. En gæv cykelrytter, der kunne være en krydsning mellem en fransk cykelmyg og Tour de France-vinderen Jonas Vingegaard, men som er identisk med Serge Huercio, etablerer med det samme en munter stemning med sin vilde cykelakrobatik. Herefter guides vi ned til stranden, hvor vi får en velkomst i lighed med Gentofte Gospel kor, der i denne sammenhæng poserer som medlemmer af nøgenbadningsklub!
Iscenesætter Frede Gulbrandsen har taget sine stjerner fra Odsherreds Sommerrevy med, Kristian Holm Joensen og Rikke Bilde, og de illuderer som nøgenbadningsklubbens gemytlige ordstyrer samt den uheldige Gun-Britt, der kom til skade ved et tidligere arrangement. En vækkelsesprakitant bliver tilkaldt i skikkelse af Farshad Kholghi (med afrohår og store armbevægelser), så vi får både et par fællessange samt et temmeligt stort mirakel , inden der serveres velsmagende fish’n chips fra firmaet "Prinsessens lækre bag".
Vi guides ind gennem Bellevue Teatret og op på scenen, hvor publikum tager plads ved små borde, hvor de kan nyde deres mad. På den hyggelige lille taverna i baggrunden kan man købe drikkevarer, inden vi skal nyde resten af forestillingen lige foran os.
Eftermiddagens glimrende pianist Christian Berg, der for nogle år siden blev kåret som årets revykomponist, lægger ud sammen med den inciterende danserinde Selene Muñoz. Hun har selv skabt den sensuelle koreografi til nummeret "Paper Grove", og publikum er med fra første sekund.
Lionel Richies "Hello" får en ny dimension i munden på Rikke Bilde, der virkelig formår at få sangen til at handle om forsømt kærligehed, selvom lidt lydknas desværre forstyrrer oplevelsen denne eftermiddag.
Farshad Kholghi, der tavst agerede den fraværende ægtemand i "Hello", leverer en veloplagt udgave af sit eget nummer "Ingen ko på isen", hvor hans faste figur Louise Ping-Pong får selskab af en nyfødt kalv. Nummeret stammer fra Kerteminde Revyen, men forekommer mere stramt end ved revypremieren.
Christian Berg får mulighed for at vise, at han ikke blot er en alsidig musiker, men han også en fortræffelig sanger, hvad han også har vist i flere musicals bl.a. "Evita" og "An Officer And A Gentleman". Hans selvbiografiske nummer "Drengen der gerne ville spille trompet" er næsten på højde med det solo-nummer fra Ganløse-revyen, der væltede salen, og denne eftermiddag er man heller ikke i tvivl om, at Christian Berg er en mand med mange muligheder i sig.
Poetiske Kristian Holm Joensen formår at røre os samtidig med at lattetårerne presser sig på i revynumrene "Mand på 48 år" og "Det er op ad bakke", og Rikke Bildes underfundige fortolkning af den noget langstrakte men i sidste ende ganske bevægende tekst "Uld inderst" gør også indtryk.
Selene Muñoz får med "Borrachera" understreget, hvorfor hun regnes for en af landets ypperste danserinder og det klæder hende ligeledes at optræde som sanger i en glad Carmen Miranda-agtig sommerkjole i den afsluttende Povl Dissing-hyldest.
BELLEVUE SOMMERSALON er blevet en let og luftig sommeranretning, og et velkomment alternativ til de mere traditionelle revyer. På Bellevue Teatret vil man noget andet og mere, og det klæder netop dette teater.
(Michael Søby)