★★★☆☆☆
Iscenesætter Lene Skytt har produceret forestillingen 24 MULIGE AFGRUNDE sammen med Sydhavn Teater, der blandt andet specialiserer sig i teatereksperimenter.
Det fine ved 24 MULIGE AFGRUNDE er, at det rent faktisk fremstår som et teatereksperiment i modsætning til en del forestillinger, der hævdes at være det.
Østre Kapel på Vestre Kirkegård danne den fysiske ramme om 24 MULIGE AFGRUNDE. Store kobberplader, der også synes at indgå i forestillingens originale lydkulisse, møder os i det over 100 år gamle kapel, og ordene, vi får formidlet, omhandler menneskets ejendommelige overflødigørelse i vores egen verden.
Et gennemgående citat synes at opfordre os til at ta’ livet af os selv for at undgå, at vi tager livet af os selv. Et ret grotesk udsagn, men det minder samtidig lidt om filosofien fra en gammel Anders And-plade, hvor det hed sig, at "hemmeligheden er den, at der ikke er nogen hemmelighed, men du må love ikke at sige det til nogen, for det er en stor hemmelighed". Ingen af citaterne gør os således klogere på andet end livets absurditet, men det er dog noget.
De fire optrædende kunstnere i forskellige aldre byder alle ind med en vis faglig faglig ekspertise. Størst indtryk gør Bodil Ølands smukke sopranstemme. Rockmusikeren Nikolaj Nørlund synes at have Lou Reed og Leonard Cohen som musikalske forbilleder, og det påvirker i positiv forstand hans tekstformidling. Marie Carmen Lindegaard imponerer med sin dramatiske mimik, mens Martin Gæbes force forekommer at være en særegen form for akrobatisk dans.
Adi Zukanovic har komponeret dragende elektronisk musik, der afgjort bliver et plus for det endelige resultat, men Peter-Clement Woetmanns tekst forvandles aldrig til en helstøbt forestilling i Lene Skyttts iscenesættelse. Vi bliver aldrig rigtig overbevist om, hvad de vil med deres musikalske koreografiske tableauer. Men 24 MULIGE AFGRUNDE er et eksperiment på et vis niveau og det fortjener Sydhavn Teater respekt for, selvom forestillingen ikke når helt i mål på en time.
(Michael Søby)