★★★★☆☆
Varde Sommerspil byder i år på selveste JESUS CHRIST SUPERSTAR, den første rockopera, der gav komponisten Andrew Lloyd Webber og tekstforfatteren Tim Rice et fælles internationalt gennembrud.
Sidste gang man spillede musicalen i Varde var i 1988, hvor replikken »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør" blev efterfulgt af et ægte tordenskrald. Men denne eftermiddag var der klar himmel og strålende solskin over Friluftscenen Arnbjerg, Om det var den lækre buffet fra Arnbjerg Pavillonen inden sommerspillet eller blot en ispind formidlet af Friluftscenens herligt højtråbende issælger, kan ikke fastslåes, men publikum var allerede i strålende humør inden forestillingen.
Deres forventninger blev ikke skuffet, selvom forestillingen rent visuelt ikke levede op til tidligere bedrifter samme sted. Til gengæld var aftenen en musikalsk triumf i hænderne på iscenesætter Carsten Friis. Både orkester og kor bidrog væsentligt til dette, for de smukke sange i JESUS CHRIST SUPERSTAR stiller store krav til alle medvirkende.
Thomas Høj Falkenberg fremstod faktisk som et helt almindeligt menneske i rollen som Jesus, og især når fik mulighed for at synge blidt, formåede han at røre os. Først til allersidst fik præstationen en snert af sentimentalitet, men rent vokalt lykkedes rollen for Thomas Høj Falkenberg.
Har Teit Samsø nogensinde været bedre på en scene, end som den svigefulde Judas? Næppe. For det første synger han den mest udfordrende rolle med scenisk autoritet og et fræk glimt i øjet. For det andet har han forstået Judas splittelse med nogle stærke dramatiske udtryk til følge. For så at vende tilbage i ægte showman-stil for at vise os allesammen, hvor forrygende en entertainer, han faktisk kan være.
Men også 7-kantens egen Mette Hebsgaard synger betagende som Maria Magdalene, og i den glimrende ensemble nyder man ligeledes Jonas Flindt-Christensen, der viser, at han faktisk både kan danse og synge. Også Christoffer Valentin Silas Særkjær, Christian August Amdisen Bossen og Neklas Klausen gør sig positivt bemærket, mens hovedparten af kvinderollerne i år synes mindre signifikante.
Det må man håbe, at der blive rådet bod på i de kommende år, da der stadig er en række klassiske operetter og musicals, som man ikke har spillet i Varde, der har gode kvinderoller: "No No Nanette", "Gypsy", "Mame", "The Mystery of Edwin Drood" m.fl. Ingen udfordring synes for stor for de gæve folk bag 7-kanten.
(Michael Søby)