★★★★☆☆
Asghar Farhadi har instrueret nogle af århundredets betydeligste iransk film blandt dem Oscar-vinderne "Nader og Simin – en seperation" og "Sælgeren". Hans seneste film, den kontroversielle A HERO ("Ghahreman"), blev belønnet med den store jurypris i Cannes og var helt med fremme i opløbet om en Oscar-nominering som bedste internationale film, men blev slået på målstregen af den magiske "Skolen ved verdens ende".
Asghar Farhadi var havnet i en shitstorm, da historien i A HERO i mistænkelig grad minder om den, man finder i en af hans elevers dokumentarfilm (“All Winners, All Losers”). Asghar Farhadi tabte umiddelbart den første retsag, men hævder at der kommer et efterspil, idet historien har været tilgængelig i offentligheden før dokumentarfilmen.
Ironisk nok handler A HERO om Rahim, en jævn mand, der tilsyneladende vil alt det gode i verden, men som bliver misforstået og manipuleret i en grad, at han risikerer at ryge i fængsel igen. En beretning, hvor vores mening om hovedpersonens moral hele til skifter og hvor det mesterlige manuskript hele tiden trænger dybere ned i en stadig mere kompleks sag.
Amir Jadidis bevidst tvetydige spil som Rahim udnyttes raffineret af Asghar Farhadi, og samtlige roller synes perfekt besat, inklusiv rollen som Rahim nervøst stammende søn (hjerteknuseren Saleh Karimaei).
Skulle dommen over Asghar Farhadi holde, stiller den ikke bare instruktøren men også filmen A HERO i et temmelig hyklerisk skær.
Men kan man abstrahere fra virkeligheden og blot fordybe sig i det stadig mere intense drama, venter der en både bevægende og tankevækkende filmoplevelse i biografen.