RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE

★★★★☆☆

Med en Oscar og en lang række Robert-priser samt en æres-Bodil på reolen må Anders Thomas Jensen regnes blandt en af gulddrengene i dansk film de seneste 25 år. Derfor giver det rigtig god mening, at hans nye film overtager den eftertragtede danske premieredato, som folkene bag James Bond så troløst har opgivet.

RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE ligner heldigvis også et sikkert hit med stjerner som Mads Mikkelsen og Nikolaj Lie Kaas på rollelisten og trods en noget dyster grundhistorie.
Åbningsscenen vil nok overraske de fleste. For

RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE har en rammehistorie, som minder os om, at selv en hændelse med frygtelige konsekvenser også kan føre noget godt med sig.

Titlen indikerer, at filmens selvbestaltede hævnkvartet også er dens hovedpersoner, men i hjertet synes RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE snarere at være en beretning om, hvordan en far og en datter finder hinanden og forsoner sig med hustruens/moderens død.

Mads Mikkelsen yder en pompøs præstation som voldelig enkemand, og også denne gang kunne man ønske sig, at han udtalte alle sine replikker, så man rent faktisk kunne høre dem.

Det problem har Andrea Heick Gadeberg ikke. Hun har allerede gjort sig bemærket på teatret og fik Reumert-talentprisen for sin indsats i “Sanne – The Musical”. På TV og film har vi set hende i så forskellige værker som julekalenderen “Pagten” og krigsdramaet “Ser du månen, Daniel”. Nu brager hun igennem som den sørgende datter, der savner sin mor og frygter for faderens sindstilstand.

Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro og Lars Brygmann er tre virkelige nørder, der sammen med Mads Mikkelsens desperado-soldat medvirker i en bizar hævnaktion mod en rockerbande. Kaas, Bro og Brygmann formår dog alle at finde smertepunkterne i deres overvejende komiske karakterer.

Gustav Lindh, der vandt en birolle-Bodil for hovedrollen som usædvanlig kærlig stedsøn i “Dronningen”, gør også en god figur her som ukrainsk prostitueret. Accenten forekommer dog i passager lige lovlig svensk, men karakteren fremstår i det mindste original. Nævnes bør også Albert Rudbeck Lindhardt for sin indsats som den sørgende datters forbløffende forstående ven.

Tegneserievolden bliver også i denne Anders Thomas Jensen-film temmelig trættende, men RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE må dog regnes blandt hans bedre spillefilm. Og den så også kan banke “Druk” i diverse Bodil-kategorier skal blive spændende at se.

Bortset fra æresprisen har Anders Thomas Jensen faktisk aldrig fået en Bodil, hverken som instruktør af bedste film eller som manuskriptforfatter.