★★★★★★
Gennem Oscar-belønnede film som "Den danske pige" og "En fantastisk kvinde" har transgender-film fundet et stort publikum og forståelsen for netop dette fænomen synes også at være voksende. Men spørgsmålet er, om ikke Lukas Dhonts belgiske film GIRL må regnes for det hidtil mest overbevisende transgender-portræt, vi har set?
Teenageren Victor Polster leverer i al fald en af filmsæsonens mest uforglemmelige skuespillerpræstationer som Lara, en 15-årig pige, der er født som en dreng med en drøm om at blive ballerina.
GIRL blev ganske forståeligt årets sensation på filmfestivalen i Cannes, hvor den blev topscorer af priser. Den unge instruktør Lukas Dhont opnåede både Camera D’Or for bedste debutfilm og senere en Golden Globe-nominering i Hollywood som en af årets bedste udenlandske film.
Victor Polster modtog også en skuespillerpris som bedste skuespiller i sideprogrammet Un Certain Regarde ligesom han, Lukas Dhont og dennes medforfatter Angelo Tijssens alle inkasserede Magritter, Belgiens førende filmpris. Sammen hæder tilfaldt Arieh Worthalter, der tegner et smukt portræt af den kærlige fader, der kun til en vis grad kan hjælpe sit barn.
I nænsomme billeder fortælles en stadig mere grum historie, der altid forbliver loyal mod sin hovedperson. Victor Polster har en på een gang stærk og skrøbelig udstråling, og vi tvivler aldrig på Laras sjælelige skønhed.
GIRL er en film, der virker så stærk, at den meget vel kan forandre holdninger til hele transgender-problematikken. En sådan kraft kan meget få film bryste sig af. Men GIRL er i sandhed noget helt for sig selv – og gudskelov for hende.