BOULEVARD SOLITUDE

★★★★★☆

Manon-skikkelsen oplever i disse år en sand renaissance i norden i såvel opera som ballet. I den royale opera kan man p.t. opleve hende i BOULEVARD SOLITUDE af Hans Werner Henze. I modsætningen til den nydelige men grundlæggende uinteressante "La Traviata", får man har en spændende opsætning af en mere tvivlsom opera: Et såkaldt "lyrisk drama" i syv scener med libretto af Grete Weil efter Walter Jockischs værk af samme navn, der så igen er baseret på "Manon Lescout" af Antoine-Francois Prevost.

En afbleget og pudret Gert Henning-Jensen kan stadig illudere evighedsstudent med lidenskab i stemmen, men overgås – dog kun vokalt – af Sine Bundgaard som Manon. Også Benjamin Bavan har sine øjeblikke som Lescaut, hvilket i mindre grad også gælder for Martin Hatlo som Francis. Jérémie Rhorer gør et nydeligt stykke arbejde i orkestergraven, men musikken synes ikke for alvor at fænge hos publikum, og spørgsmålet er, om det er klogt at synge på engelsk?

Der bliver i al fald iscenesætteren Lotte de Beers scenebilleder, der vækker vores sanser i samarbejde med scenografi- kostume- og lysdesignerduoen Clement & Sanóu. Lutter elegante løsninger med en stor aflang roterende forvandlingskasse, som både kan illudere skoletavle for et væld af småpiger, der skal belæres om den slemme Manon, men en kasse som ligeledes kan spytte møbler ud, som var født af pigernes tegninger.

Scenerne med Manon fremstår mere konventionelle, og det virker næsten som om, at Lotte de Beer i mindre grad har interesseret sig for at fortælle Manon-historien endnu en gang, men snarere vil give sit bud på, hvorfor vi til stadighed opfatter kvinder som Manon som farlige.

De stærkest billeder bliver da også af skolepigerne, der som små Eva’er spiser af syndens frugt. Senere æder de "manden" (den gudesmukke Jens Bay), så vi mindes den afsluttende kannibalscene i Tennessee Williams mest kontrovercielle skuespil "Pludselig sidste sommer".

Så selvom musikken ikke for alvor når ind under huden på os, kan man rent visuelt godt tillade sig at kalde BOULEVARD SOLITUDE for sæsonens hidtil flotteste satsning i Operaen.