NEW YORK CITY BALLET:
★★★★★☆
Efter et halvhjertet kinesisk indslag på Pantomime Teatret for nogle dage siden fik Tivoli endelig det højdepunkt i fødselsdagsfejringen, som folkene bag den 175-årige institution havde planlagt og brug for.
New York City Ballet leverede en topprofessionel indsats i Tivolis koncertsal med deres æstetisk gennemførte ALL BALANCHINE-program, der lover godt for de efterfølgende to programmer i de kommende dage.
Dirigenten Daniel Capps udviste et sikkert greb om orkesteret, hvad enten komponisten hed Tschaikovsky, Hindemith eller Bizet, og det var en lise for sjælen at betragte et perfekt afstemt kompagni i tre Balanchine-klassikere: "Serenade", "The Four Temperaments" og den uimodståelige "Symphony in C".
Og alligevel var det kun halvdelen af salen, der rejste sig til sidst. Manglede der ikke et eller andet, der afholdte os fra at overgive os betingelsesløst til dette sublime ensemble? Charme? Temperament? Personlighed?
Dygtigheden kan man i al fald ikke tage fra dem, og om man så foretrækker mindre muskuløse og mere yndefulde ballerinaer end dem, som New York City Ballet præsenterer, må være en smags sag – den tekniske kunnen bør der ikke sættes spørgsmålstegn ved. Og da slet ikke, når vor landsmand Ask La Cour er på scenen – en vaskeægte publikumsdarling med både power og præcision.
Frem til søndag d. 19. august kan man nyde New York City Ballet, og udover "All Ballanchine" kan man også se programmerne "All Contemporary" og "Classic New York City Ballet" – begge med værker af Peter Martins.
(Michael Søby)