★★★★☆☆
Eva Mulvads velproducerede dokumentarfilm A MODERN MAN er ikke kun eet portræt af den unge violinist Charlie Siem, men også af en person, der personificer sin generation og en samtid. Eva Mulvad lader violinistens kølige effektive stil afspejle sig i filmens æstetik. Charlie Siem er nemlig centrum i sit eget liv, hvor der er ikke plads til venner og kærester, fordi det forstyrrer.
Piller sørger for, at han er toppen rent fysisk, selvom der stadig skal trænes med vægte og svømmes. En moderne mand går også op i de fine detaljer i såvel tøj som bil, og så skal der jo øves på violinen.
Når han spiller på sit instrument, oplever man pludselig en hel ny side af denne tilsyneladende selvtilstrækkelige og i al fald målrettede mand. Der gemmer sig en rigdom af følelser, og frem for alt en lidenskab, der synes reserveret for musikken.
Eva Mulvad registrerer indladende fans, der kun får den moderne mands opmærksom, når det handler om ham. Blomsterbudet får end ikke et blik af violisten, men Eva Mulvad ser det.
Mødet med Charlies forældre er skræmmende. fordi man fornemmer, hvilken intimiderende virkning, at den skråsikre fader (en særdeles succesfuld forretningsmand) har haft på drengen Charlie og hvilket et enormt karrierepres, det har givet den voksne Charlie.
Mod slutningen aner vi, at selv en A MODERN MAN med Hugo Boss-modelaftale får lidt at reflektere over, efterhånden som tiden går. Filmens begræsning ligger samtidig i, at vi aldrig for alvor kommer ind bag facaden.