FENCES

★★★★★☆

Den Oscar-belønnede amerikanske film FENCES havde naturligvis fortjent at blive distribueret i hele landet, og man må håbe, at DFI snart finder en geografisk mere forsvarlig løsning, så månedens film også bliver tilgængelig for andre skatteydere end Cinematekets gæster i det indre København.

FENCES hører blandt de vigtigste dramatiske tekster forfattet af en afroamerikansk forfatter (August Wilson) på linie med "A Raisin in the Sun", der også blev til en milepæl i afroamerikansk filmhistorie med Sidney Poitier og Ruby Dee i hovedrollerne. Denzel Washington og Viola Davis vandt begge Tony-priser på Broadway for deres præstationer i sceneudgaven, og Denzel Washington påtog sig herefter at instruere filmversionen efter et manuskript, som den nu afdøde dramatiker efterlod sig.

FENCES må samlet set betragtes som Denzel Washingtons hovedværk. Her er en tyngde i spillet, som vi aldrig tidligere har oplevet, og det let teatralske præg opvejes i den grad af den rigdom af psykologiske nuancer, som vi oplever her.

Vi får en ganske enestående indsigt i den historiske udvikling i USA for helt almindelige mennesker, der blot er født med mørk hud, og hvordan denne udvikling ikke kan undgå at skabe konklikter mellem gamle og unge afroamerikanere.

Også filmens øvrige skuespillere gør det glimrende, og Viola Davis fik endelig en Oscar efter tre nomineringer. Hendes portræt af den opofrende men ikke ukritiske hustru er en diskret hyldest til generationer af kvinder, der med eller mod deres vilje har stået i skyggen af deres mænd.

FENCES hører sammen med "Moonlight" og "Loving" (der også i den kommende tid opnår status som månedens film i Cinemateket) blandt årets vigtigste film, hvis man for alvor vil forstå det Amerika, som eksisterer i dag.