★★★★★★
Kinesisk opera er i alt for mange år blevet forbigået herhjemme – ikke mindst af den kongelige opera. Så meget desto mere glædeligt er det, at Peter Lodahl (den nye chef for CPH OPERA FESTIVALEN) allerede i sin første sæson som chef kan præsentere et særdeles kærkomment gæstespil fra Kina.
På Wilhelm Scenen ved Torvehallerne tryllebandt fem medlemmer af operaen i Xi’an med brudtstykker fra Qinqiang-operaens uudtømmelige skatkammer. Gloriøse kostumer i dristige kulører, som kun hvor egen dronning tør matche, får liv via et graciøst bevægelsesmønster, der har en næsten hypnotisk virkning på publikum.
Den uhyre krævende sangstil bliver pludselig nærværende og en simultanoversættelse over scenen øger vores forståelse for denne særprægede men dybt fascinerende musiktradition, der har rødder helt tilbage til 900 år før Kristi fødsel.
Man bør derfor sætte alt ind på at opleve ægte kinesisk opera lige i hjertet af København, og så ellers bede til, at denne visit blot er den første af mange med kinesisk afsender. Vores nysgerrighed er i den grad blevet vakt.