AIRPORT

★★★★☆☆

Kristján Ingimarsson høstede en Reumert-pris for sin aparte forestilling BLAM! på Republique. Denne gang fungerer Republique direkte som co-producent på det nye projekt, som hedder AIRPORT, og som på lignende facon kombinerer akrobatik, dans og skuespil med stor effekt.

En times ordløs teaterleg, hvor der smides med kufferter, ræses med bagagevogne, tisses og ventes. Med stor koreografisk opfindsomhed bruger Ingimarsson Johan Kølkjærs nærmest levende scenografi, der det ene øjeblik kan agere landingsbane og det andet transportbånd.

7 adrætte medvirkende sørger for, at tempoet forbliver i top, selv når det ebber lidt ud i ideerne. Kajsa Bohlin imponerer med sin glade kropslighed, og Didier Oberlé med sin præcision.

Størst indtryk gør dog smukke Sebastian Henry Aagaard-Williams, der med mimisk elegance får alt ud af sine scener, hvad enten han skal lave opvisning i lyssignaler eller blot feje et gulv. Helt rørende bliver han i sine yndige tilnærmelser til en sovende mand.

Som tiden går sprænges lufthavnens rammer – og nok også mere end godt er rent dramaturgisk. Men så længe Ingimarsson og co. holder fast i konceptet føler vi os godt fornøjet. Rent åndeligt savner man måske at blive stimuleret, men forestillingens energi tager man med sig hjem.