WALLMAN

★★★★★☆

Det er noget af en satsning, man har kastet sig ud i på Nørrebro Teater. En dramatisering af Kasper Colling Nielsens omdiskuterede sci-fi roman lyder ikke som noget let opgave og med et relativt ukendte navn på rollelisten kunne man på forhånd være bekymret for billetsalget. Men Nørrebro Teater fortjener faktisk at få succes med dette ambitiøse projekt.

Fordi Claus Flygares veldisponerede dramatisering i Jacob Schjødts vanvittige og iderige iscenesættelse formår at yde forlæget retfærdighed. Og fordi den brogede skuespillerhold formår at kaste sig ud i opgaverne med en ildhu, der må aftvinge respekt.

Vi møder Henry og hans hund i et dekadent fremtidsunivers, hvor plastikkirugien har gjort det muligt at blive både ung og sort, hvis man får lyst til at prøve det. Ikke blot dyr med flåede tomater kan udtrykke deres tanker i ord, men hvad med kærligheden? Elsker du mig, spørger hunden og kaster dermed sin ejer og os tilbage til 2018, hvor der udbrød blodig borgerkrig i Danmark på grund af den politiske arrogance og de sociale uretfærdigheder, som vi allerede kan relatere til idag.

På Dronning Louises bro – et stenkast fra Nørrebro Teater – møder Henry sin Leonora, en engageret modstandskvinde, der med stadig mere voldsomme midler går til angreb på de rige – uden at vide, at Henry faktisk er een af dem.
Scenografen Nathalie Mellbyes genskabningen af broen fungerer som et fortræffeligt omdrejningspunkt for forestillingen, og bidrager til at gøre hændelserne uhyre nærværende.

Uden den nødvendige kerne af alvor ville alt dog have været forgæves. Heldigvis er Nicolai Dahl Hamilton alt hvad man kan ønske sig som Henry. Vi forstår hans forelskelse i Leonora (Malin Rømer Brolin-Tani), men vi forstår også den livslede, der indfinder sig, når man svigter det, man tror på og elsker – en livslede der gør det svært at leve videre som menneske.

DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-2024 ender som en overvældende sejr for Nørrebro Teater og den mest relevante teaterforestilling i København lige nu.