MUSSOLINIS DE 100 DAGE

★★★★★☆

Den svenske dramatiker Lucas Svensson forkæler det lille nyhavnsteater Får302 med en ualmindelig god historie. Han har nemlig opsnuset, at den italienske diktator Benito Mussolini i sin tid skrev et propaganda-skuespil om Napoleon med titlen "De 100 dage" og at stykket rent faktisk blev opført flere steder i Europa bl.a. på Dramaten, den svenske nationalscene!

Stykket blev udarbejdet i samarbejde med Giovacchino Forzano, manden der skrev librettoen til operaen "Gianni Schicchi" inklusive den populære arie "O mio babbino caro". Lucas Svensson skildrer med både humor og indsigt dette mærkværdige samarbejde, for hvad ville der mon være sket med Forzano, hvis han havde nægtet at samarbejde?

Ole Lemmeke gæster Får302 i rollen som hofsnogen Forzano, og finder en herlig grotesk og alligevel alvorlig spillestil, der heldigvis smitter af på hans medspillere. Birgitte Prins og Charlotte E. Munksgaard virker i dette univers således besyndeligt troværdige som henholdsvis Mussolini og Hitler samt diverse andre relevante karakterer.

Den islandske iscenesætter Egil Pállson formår med denne forestilling at skabe dybt relevant og meget vittigt politisk teater. I scenografen Siggi Óli Pálmason har han haft en formidabel samarbejdspartner, og man kan ikke mindes at have set Får302s lille scene udnyttet så raffineret som her.

MUSSOLINIS DE 100 DAGE hører da også blandt de allerbedste forestillinger på Får302 i det nye årtusinde og et af denne sæsonens mest overrumplende teaterudspil. Selvom det jo naturligvis er utænkeligt, at noget tilsvarende kunne ske i Danmark. I 2016 skrev Pia Kjærsgaard jo trods alt kun prologen til en forestilling på et statsstøttet teater…

(Michael Søby)