★★★★☆☆
Efter en række fine kortfilm samt tv-serierne "Vild sommer" og "Noget om Emma" får Christian Bengtson endelig sin spillefilmdebut med det lavmælte familiedrama KRYSANTEMUM, som han selv har skrevet manuskript til.
Han tager os med til det mørke Jylland, som han tydeligvis har rod i, og den tørre humor, der ofte ligger i dialogen, vidner ligeledes om et betydeligt kendskab til lokalmiljøet. Ordet "nå" synes således at have ligeså mange betydninger i vestjylland, som ordet "okay" har det i København.
Vi møder Anders, en ikke helt skidt fyr med hang til fyrværkeri. Forholdet til faderen virker anspændt blandt andet fordi, at det var Anders, der som barn tog sin lillebror med ind i en rævegrav, hvor lillebror omkom. Men nu er barndomshjemmet på vej til tvangsauktion, så moderen hiver fat i Anders i håb om, at familien kan genforenes og barndomshjemmet reddes.
Men for Anders er der kun een mulighed for at redde hjemmet: Hans far skal bruge sit transportfirma til at distributere illegal fyrværkeri.
Morten Hee Andersen ("Carmen Curlers") leverer en solid præstation som den flossede Anders, men Henrik Birch virker i endnu højere grad på hjemmebane som den skråsikre fader. Fader-søn forholdet og i særdeleshed faderrollen kan minde lidt om forholdet mellem Bamse og hans far (også spillet af Henrik Birch) i den glimrende Bamse-film tidligere på året.
Karen-Lise Mynster viser i rollen som moderen, at hun er bedre til at tale jysk end hendes datter nogensinde blev i "Badehotellet", og hun bidrager positivt med dramatisk tyngde.
Også Marie Knudsen Fogh, Katinka Lærke Petersen, Joen Højerslev og Elias Budde Christensen er gevinster for filmen, så selvom KRYSANTEMUM aldrig rigtig bliver stort kunst på grund af en lidt for defus slutning, fremstår den alligevel som en sikker og dermed lovende debut.