★★★★☆☆
Kender du dine naboer? For det kunne jo være, at en af dem kender dig langt bedre, end du havde forestillet dig. Ikke bare en nabo der ved, hvor du arbejder, hvilke restauranter du frekventerer og hvem du hænger ud med. Men en nabo der kender til hemmeligheder om dit liv, som du ikke selv kender til. Umiddelbart et skræmmende scenarie, men det er netop dette, der udspiller sig i NEBENAN (“Next Door”), åbningsfilmen på Tyske Filmdage i Grand.
Instruktøren er ingen ringere end skuespilleren Daniel Brühl, som mange kender fra den sørgmuntre “Good Bye Lenin!” og flere engelsksprogede film. I NEBENAN står Brühl både foran og bag kameraet. Dobbeltrollen som instruktør og hovedrolleindehaver slipper han hæderligt fra.
Filmteknisk er NEBENAN en meget enkelt film. Den kunne henlægges til en teaterscene, da filmen hovedsageligt foregår på en berlinsk beværtning ved navn Zur Brust. I Danmark vil stedet falde ind under kategorien brunt værtshus. Her blandt nipsgenstande og en dartmaskine udspiller der sig et ejendommeligt og mildest talt dramatisk møde mellem to naboer i form af den succesfulde skuespiller Daniel (Daniel Brühl) og den kalkulerende Bruno (Peter Kurth).
I første ombæring er der tale om et sagesløst møde mellem to naboer. Daniel kender ikke Bruno. Det modsatte kan man ikke sige om Bruno, der har udspioneret Daniel over en længere periode. Hvad Bruno har fundet frem til af saftige hemmeligheder om Daniel, skal ikke afsløres her.
Flere tyske film tager livgreb med landets smertefulde fortid. I NEBENAN spøger tiden før Berlinmurens fald. Daniel repræsenterer det nye, globaliserede og fremadskuende Tyskland, mens Bruno er et levn fra Stasi-tiden med overvågning og personforfølgelse.
Mødet mellem de to verdner er filmens drivfjeder, og dens smørelse er de mange skarpe og vittige replikker, der fungerer som karsk samfundskritik. Daniel Brühl passer fint i rollen som den tjekkede stjerneskuespiller Daniel, mens Peter Kurth er velvalgt som den mismodige og udspekulerede Bruno.
Selvom størstedelen af NEBENAN foregår på beværtningen Zur Brust – bortset fra nogle få tempofyldte gadeoptagelser, så er de personlige afsløringer og angreb undervejs med til at skabe fremdrift og spænding.
Modsat er der flere utroværdige elementer i filmen. Dels er det svært at forestille sig, at der stort set ikke kommer andre ind på beværtningen under hele filmen, dels virker Brunos motiv for personsnageriet søgt og dels er afsløringerne om Daniels liv ret klichefyldte.
Brühls debutfilm er ganske vellykket, selvom den er skåret over en lidt forudsigelig dramaturgisk liste med klare vendepunkter og et uundgåeligt klimaks. Filmens største kvaliteter er manuskriptet og skuespillet.
NEBENAN kan ses som en allegori på det moderne Tyskland, der på mange måder klarer sig fortrinligt, men samtidig hjemsøges af fortidens fortrædeligheder. På det hverdagsprægede plan er NEBENAN en film om de blinde vinkler i tilværelsen. En film der viser, at ens nabo sommetider ved mere om ens liv, end man selv gør.
(Gæsteanmelder: Niels Roe)
TYSKE FILMDAGE
MANDAG 25. APRIL
kl. 16.40: Nebenan (Next Door) ****
kl. 18.30: På nært hold (Nahschuss)
kl. 21.30: Grosse Freiheit *****
TIRSDAG 26. APRIL
kl. 17.00: Der Maler (The Painter) ***
kl. 19.30: Lieber Thomas (Dear Thomas) *****
ONSDAG 27. APRIL
kl. 16.40: AEIOU — Das schnelle Alphabet der Liebe
kl. 19.00: Mikaël
kl. 21.00: Mein Sohn (My Son)
TYSKE FILMDAGE præsenteres af:
Goethe-Institut Dänemark
Grand Teatret / Camera Film
Den Tyske Ambassade
Copydan Verdens TV
med støtte fra
German Films & Odense Kommune