★★★★☆☆
Den Jyske Operas AIDA gæster Det Kongelige Teaters Gamle Scene, og det er der grund til at glæde sig over – i al fald musikalsk. Med dirigenten Jakob Hultberg i front leverede Copenhagen Phil til fulde den lidenskab, der er en forudsætning for at opføre AIDA.
Den ydre handling – krigen Egypten og Etiopien kom aldrig rigtig til at fænge i 1. del på grund af Roland Schwabs rodede iscenesættelse understøttet af Alfred Peters defuse scenografi og Christi Wein-Engels vulgære kostumer. Men efter pausen var det som om, at forestillingen samlede sig – også rent lysmæssigt, og først til sidst forstod man, hvorfor scenografen havde ladet os lide så længe rent visuelt. Den menneskelige historie trådte i højere grad frem, og sangerne fik også i højere grad spillet til at fungere.
Ivi Karnezi var en nydelig men ikke pragende AIDA, så var der mere saft og kraft i Iurie Ciobanus Radamès og Sorin Coliban Ramfis. Stærkest af alle fremstod Nora Sourouzian i rollen som Amneris, men også Orhan Yildizs Amonasro og Thomas Christian Sighs Konge af Egypten var værd at lytte til.
Den Jyske Operas kor sang med en sjælden glød denne aften, der gjorde de store scener, hvor koret , orkestret og ensemblet for alvor finder hinanden, til ubetingede højdepunkter.
Så rent musikalsk forstod Den Jyske Opera at løfte den store opgave, som det uværligt må være at skulle opføre AIDA for første gang på grund af den fremmedartede handling. Det lover godt i forhold til kommende udfordringer – ikke mindst "Sunset Boulevard" med selveste Tammi Øst som Norma Desmond.
(Michael Søby)