JEG ER JO LIGE HER

★★★★★☆

Anne Linnet-forestillingen JEG ER JO LIGE HER er et af Aarhus Festuges mest lokkende tilbud og selvom den aarhusiaske besætning til dels har ændret balancen i forestillingen, så har det både sine fordele og ulemper, og ændrer ikke ved et stærkt helhedsindtryk.

Tammi Øst var også med på holdet i København, men bliver her i endnu højere grad forestillingens bankende hjerte, måske fordi hun i endnu højere grad fremstår som den største skuespiller. Det betyder ikke blot, at hun får det maksimale ud af sine sange rent dramatisk, men også at hun finder uventede livgivende nuancer i de scener, hvor hun skal agere og reagere uden ord. Ikke mindst når hun diskret forsøger at støtte og gribe sin egen datter, Andrea Øst Birkkjær, der på rørende vis formidler en ung kvindes første møde med kærlighedens brutale smerte.

Forestillingens forrygende dansere fungerer på raffineret vis som medfortællere af sangenes historier, og især Adam Tocuyo og Mads Gronemann får mulighed for at vise, at de hører blandt branchens allerbedste.

Ny i skuespillerensemblet er Viktor Pascoe Medom, der imponerer med en smuk upoleret stemme overfor Jacob Madsen Kvols’ garvede rockrøst. Mere upersonlig forekommer Marie Marschners indsats i denne omgang, mens Rikke Bilde forekommer helt i særklasse rent vokalt. Hun får os til at tro på "I morgen".

Thomas Bendixen, Morten Kirkskov og Signe Fabricius tegner sig for den herligt kulørte iscenesættelse, der understreges af kostumedesigner Maja Ravns forunderlige farvekaos i hendes hvide futuristiske scenografi.

Man savner naturligvis Laus Høybye, Kenneth M. Christensen, Johanne Louise Schmidt og Sara Viktoria Bjerregaard i den århusianske version, men Anne Linnets sange står distancen endnu engang, og man kan ikke undgå at blive forført af forestillingen – uanset om den spiller på Det Kongelige Teater eller Aarhus Teater.

(Michael Søby)