★★★★☆☆
af Jens Lindhe, Tore Leifer & Morten Søndergaard
Forlaget Gyldendal
Den franske forfatter og tegnekspert Roland Barthes har udtalt, at fotografiet er en meddelelse uden kode. Umiddelbart kan det lyde snørklet, men det er ganske ligetil. Ifølge Barthes er fotografiet en afbildning af virkeligheden uden påtvunget symbolik. Et fotografi kan stadig vække undren og overvejelser hos beskueren.
I fotobogen ISOLA er perioden den skildrer altafgørende for oplevelsen og forståelsen. Bogen skildrer et København uden trængsel og alarm. Et København i Coronaens skygge. Hvem skulle tro, at gader og stræder i København pludselig ville blive lagt øde hen. Men det blev netop den virkelighed, der prægede gadebilledet, da statsministeren lukkede landet ned d. 11. marts 2020.
ISOLA er udarbejdet af fotograf Jens Lindhe, der har indfanget alle billederne med samme kamera, objektiv og brændvidde. Bogen ledsages af en kort og koncis prologtekst, der skitserer projektet. I midten af bogen har digteren Morten Søndergaard skrevet et længere urimet digt med udgangspunkt i den forandrede virkelighed.
I digtet reflekteres over flagermusen som væsen. Søndergaard henviser desuden til litterære klassikere, der omhandler pest. Herudover skildrer han hverdagens små og store forandringer i lyset af Corona. Et digt til tiden kan man kalde det. Kulturformidler Tore Leifer har stået for en oplysende og eftertænksom tekst. Her gør han opmærksom på, at corona er den yderste del af solens atmosfære. En krans af flammende gasarter der omgiver solen.
Det er stadig Lindhes fotografier, der er altdominerende i bogen. Lindhe har indfanget et mennesketomt og forladt København i smukke og poetiske sort/hvide billeder. Lys og skygge sætter den distinkte tone. Det er nærliggende at henvise til udtrykket chiaroscuro fra billedkunsten. Udtrykket betyder i al sin enkelthed, hvordan et motiv benytter lys og skygge til at fremkalde en bestemt stemning.
Trods skygger og mørke i flere billeder, er det ikke tristhed, der præger dem. Vel nærmere en besjælet ro og ophøjet skønhed. Alle de velkendte steder som Rådhuspladsen, Kongens Nytorv og Nyhavn er afbilledet. Nyere og mindre turistede steder som metroen og Københavns Universitet er ligeledes gengivet.
Når man bladrer småhenrykt og nysgerrigt hen over siderne, falder tankerne på den italienske instruktør Michelangelo Antonioni, hvis film forholdte sig til fænomenet ”temps mort”. På dansk død tid. Det er netop en følelse af både intethed og evighed, der kendetegner fotografierne.
ISOLA er et interessant og stemningsfuldt fotodokument eller bedre meddelelse til kommende generationer, om en tid hvor Københavns vrimlende menneskehav blev afløst af stilhed og død tid.
(Gæsteanmelder: Niels Roe)