★★★★☆☆
Journalisten og forfatteren Anders Haahr Rasmussen viser sig også at være en vaks og veloplagt stand-up’er på Nørrebros Teater Grob. Forestillingen EN FANDENS MAND er baseret på hans bog af samme navn og handler bl.a. om udfordringerne ved at være mand i en Me Too-tid.
Omgivet af stofdukker i menneskestørrelse og iført brudekjole beretter Anders Haahr Rasmussen muntert om sine ofte akavede nærkampe med det stærke køn. Hans pasfoto afslører. at han lignede en 10-årig i 9ende klasse og selv i dag kan det 40-årige multitalent godt passere som teenager.
En generel interesse for emnet køn fører ham til et interessant stævnemøde på en luderbar i Østeuropa og i bøssesauna på et interviewtogt, der kulminerer med en finger i numsen. Vi hører også om en brutal kæreste, der bider og kradser ham under sexakten og da han beklager sig, siger hun blot, "Don’t Say Don’t, When We’re Having Sex".
Da han i moden alder springer ud som gammel gris ved at snave med en studerende på et dansegulv, føler han sig forbunden med en homoseksuel slægtning, men denne og andre observationer bliver aftenen igennem punkteret af tre eksperter fra KU, forlagsbranchen og en mande-organisation.
Den ene af disse lyder dog som forestillingens kyndige instruktør Pelle Nordhøj Kann, så det skal man nok ikke lægge for meget i, men grebet giver Anders Haahr Rasmussen en mulighed for at belyse episoder fra sit liv fra en anden side, og dermed vise, at han er bevidst som sine dårskaber.
Flere af dukkerne får også en aktiv funktion i forestillingen for Anders Haahr Rasmussen formår også i fysisk forstand at fremstille den seksuelle kompleksitet fra flere sider.
Henimod slutningen begynder han dog at træde vande, og et stramt show på en time havde klart være at fortrække.
Ikke desto mindre fremstår Anders Haahr Rasmussens lille show om EN FANDENS MAND som det hidtil mest væsentlige mandlige indspark til Me Too-debatten, vi endnu har set på en dansk scene.
(Michael Søby)