THE ROCKY HORROR SHOW

★★★★☆☆

Richard O¨Briens THE ROCKY HORROR SHOW blev for alvor verdenskendt i starten af 70erne via filmversionen med Tim Curry og Susan Sarandon. Både forestillingen og filmen fik en mærkværdig kultstatus, der blev ledsaget af diverse ritualer, som teatrets program heldigvis giver en fin indføring i. Det er således med et særdeles aktivt og højlydt publikum foran sig, at skuespillerne fra Aarhus Teaters ensemble indtager store scene.

Iscenesætter Moqi Simon Trolin har søgt at være tro mod forlæget samtidig med, at han har givet det en nødvendig opdatering og et mere futuristisk præg – understreget i Ida Marie Ellekildes scenografi og kostumer. Sine steder med så megen plads, så det virker som om, at vi deltager i en allerede affolket og udbrændt fest. Det kan da ikke været hensigtsmæssigt?

Men også en scenografi med stærke billeder – ikke mindst ved Rocky Horrors fødsel: En guldglaceret yngling med guldglaceret navlestreng indkapslet i en gennemsigtig glasboble.

I Anders Bilbergs skikkelse fremstår han som en skræmmende krydsning af popfænomenet Gulddrengen og operasangeren Gert Henning-Jensen. Tilsat et strejf af David Bowie som et spændende varsel om "Lazarus", teatrets store Bowie-satsning i det kommende sæson.

Mathis Flint og Marie Marschner er ganske kære som det unge par, og især han har godt fat i den psykologiske udvikling, som deres omvendte dannnelsesrejsende afstedkommer. Mathias Flint, et af Aarhus Teatrets mest alsidige talenter i disse år, har også oversat forestillingen – ganske glimrende iøvrigt.

Men det er naturligvis rollen som Frank-N-Furter, at opmærksomheden drejer sig om, og Jacob Madsen Kvols har næppe nogensinde været mere rigtig end her. Flamboyant, frastødende og festlig – men også med evnen til at røre. Ikke mindst, når han synger "Don’t Dream It, Be It" – forestillingens enkle men stadig relevante budskab.

Han flankeres veloplagt af Simon Mathew, hvis talent trives bedst i ekstreme roller som eksempelvis den pukkelryggede Riff-Raff med den livlige tunge. Også Nanna Cecilie Bang og Sofie Nolsøe falder godt ind i dette ret syrede univers.

Men måske burde Moqi Simon Trolin have skruet op for nøgenheden, hvis THE ROCKY HORROR SHOW stadig skal kunne chokere i dag? Nu er det lige før, at den ender som en lidt for tam familie-musical, men det er måske vilkårerne, når man skal spille på Aarhus Teaters store scene?

(Michael Søby)