PASSAGEREN

 

★★★★★★

Den Jyske Opera skruer kraftigt op for ambitionsniveauet med denne første produktion under ny ledelse.

Chefen Philipp Kochheim har selv stået for iscenesættelsen og signalerer fra start en storslået international stil, der understreges i Anja Jungheinrich overdådige sceneografi: Et gigantisk skib med feststemte mennesker i Jungheinrichs periodesikre kostumer. Og så – på få øjeblikke – er vi blandt koncentrationslejrens fanger og oplever deres ydmygelser og henrettelser.

Sprogligt svinger vi blandt andet fra tysk og polsk til russisk og jiddisch, og er godt hjulpet af de danske overtekster – med mindre man sidder for tæt på.

Også musikalsk kommer vi vidt omkring – men mærker alligevel en grundtone af smerte i Mieczyslaw Weinbergs kompositioner. Zofia Posmyszs forlæg til Alexander Medvedev libretto har tydeligvis haft særlig betydning for Weinberg, der som den eneste i sin familie overlevede nazisternes jødeforfølgelse under 2. verdenskrig.

Philipp Kochheim tegner et skræmmende billede af en befolkning, der hurtigt tilgiver hinanden og af bødler, som aldrig blev stillet til ansvar for deres grusomheder. Dirigenten Christopher Lichtenstein forstår at formidle de musikalske kontraster til såvel kor som orkester og hele holdet af sangere fungerer upåklageligt.

Den Jyske Operas opsætning af PASSAGEREN er på alle måder en kraftpræstation og eneste alvorlige minus synes faktisk at være, at den går så få gange. Men det bliver der forhåbenligt lavet om på.

Det bliver spændende at se om den professionalisme, vi her er vidne tid, også forplanter sig til produktioner af danske operaer med danske sangere i hovedpartierne.

(Michael Søby)