EFTER STORMEN

★★★★☆☆

Selvom EFTER STORMEN (Umi yori mo mada fukaku) ikke hører til Hirokazu Koreedas betydeligste bedrifter, bekræfter den hans status som Japans største nulevende instruktør.

En tilsyneladende banal historie om en flosset fraskilt far, der efterhånden ikke har andet at tilbyde sin søn end håb, får her tid og ro til at folde sig ud. Resultatet bliver et afdæmpet og ganske rørende drama – ikke uden sentimentalitet, men utvivlsomt skabt med hjertet på rette sted.

Hiroshi Abe yder en bemærkelsesværdig indsats som den engang prisbelønnede forfatter, der må nøjes med tilbud om at skrive manga-tegneserie som tilskud til deltidsjobbet som privatdetektiv i et noget sølle firma.

Vi nyder også gensynet med Japanske førende karakterskuespillerinde Kirin Kiki, der fortryllede os sidste år med sin uforglemmelige præstation som sygdomsplaget kok i "Månen over kirsebærtræerne". Her spiller hun mor til den søn, der aldrig opfyldte, hvad han lovede, og henviste hende til et liv i en lille forsømt lejlighed. En kvinde, hvis kærlighed hverken sønnen, barnebarnet eller ex-svigerdatteren dog behøver at tvivle på. En kærlighed så stor og dyb, at den på sigt måske kan læge sårene i den lille familie, nu hvor stormen har lagt sig.