THE REVENANT

★★★★★☆

Øjeblikkets mest originale instruktør i Hollywood er mexikaner og hedder Alejandro González Iñárritu. Tidligere på året vandt han en Oscar for "Birdman", men THE REVENANT fremstår på flere måder som en endnu mere imponerende præstation.

Filmens brutalitet leder tankerne tilbage på Iñárritus gennembrudsfilm "Love is a bitch" (Amores Perros) og den generelle dystre stemning virker ikke just opmuntrende, men man kommer ikke uden om, at THE REVENANT er storslået bedrift, der fortæller en medrivende historie om en ensomme kæmper samtidig med at den har et åndeligt lag, som matches af en fuldstændig overdådig billedside.

Emmanuel Lubezki, der satte nye standarter for science fiction-genrens visuelle overdådighed med "Gravity" og som vandt en mindre velfortjent anden Oscar for "Birdman", kan meget vel vinde sin tredje Oscar i træk for THE REVENANT, der formår at indfange poesien i landskaber, som udgår en effektiv kontrast til de barske hændelser. Sammen med en eminent underlægningsmusik, som den geniale komponist Ryuichi Sakamoto står i spidsen for ("Merry Christmas, Mr. Lawrence", "Under himlens dække" og "Den sidste kejser") tilføres filmens historie et næsten mytisk perspektiv, der gør den almen menneskelig.

Aldrig har vi set Leonardo DiCaprio spille en sådan rolle før, det er som om selve livet er på spil for ham og som ren kraftanstrengelse står den uden sidestykke i denne filmsæson. Leonardo DiCaprio bærer filmen sejt og sikkert frem til den triumf, som givet vil udløse den Oscar, som han har måtte vente på alt for længe.

Den ligeledes Oscar-nominerede Tom Hardy er slet ikke ueffen i skurkerollen, og Will Poulter går atter indtryk som ung mand i moralsk dilemma.

THE REVENANT ender som et monument over menneskets evne til at overvinde det umenneskelige. Og så vover instruktøren tilmed at minde os om, at begreber som moral , ære og samvittighed faktisk kan være af værdi.