★★★★★☆
Efter at have mistet det Betty Nansen Teater, som han og Henrik Hartmann placerede på det internationale teaterkort, er Peter Langdal nu hjemløs, men har heldigvis for en tid fået husly på Republique. Med sig bringer han et hav af flyttekasser, som Martin Tulinius formår at omsætte til sæsonens mest raffinerede scenografi ved sofistikeret brug af lys og diverse billedprojektioner.
Langdal bruger også hele sin livsbagage i sin noget nær geniale iscenesættelse SOMMEREN UDEN MÆND baseret på hans og Karen-Maria Billes eventyrlige bearbejdelse af Siri Husvedts berømmede roman.
Tre af dansk teaters mest fascinerende skuespillerinder i øjeblikket gestalter hovedkarakteren Mia, hvis mand pludselig holder en pause i deres ægteskab – i form af en 20 år yngre fransk pige. Men også et væld af andre karakterer bliver vakt til live af denne formidable trio bestående af Tammi Øst, Ulla Henningsen og Marie Bach Hansen. i over to en halv time spiller de på livet løs i en forrygende teatermosaik iscenesat med både vid og intelligens af Peter Langdal.
Tammi Øst trækker det tungeste som den centrale Mia, og hvor er det dog en fornøjelse at opleve denne vidunderlige kunstnerinde igen have et materiale at arbejde med som matcher talentet. Mandens farvel skaber en vibrerende uro, der strømmer som en blodforgiftning gennem hele hendes krop forestillingen igennem. Snart eksploderer den i vrede, snart i manglende selvværd, men humoren har Tammi Øst også med, ikke mindst, da hun på rørende vis finder udtryk for, at Mia egentlig er ved at være godt træt af sine egne tudeture. Til slut finder både Mia og Tammi Øst helt ind til kernen af denne uro, og når endelig frem til, hvordan den kan forsvinde.
Også Ulla Henningsen og Marie Bach Hansen tager os med på nogle forbløffende psykologiske rutsjebane-rejser. Ulla Henningen mestrer alle tilværelsens aldre og forkommer til tider direkte chokerende i sine pludselig skift fra olding til spædbarn. Omvendt ligger Marie Bach Hansens force i de dialektmæssige forandringer – yndigst formuleret i den alderdomssvækkede Adelaide.
SOMMEREN UDEN MÆND hører blandt sæsonens stærkeste udspil, og man bør fluks sikre sig en billet, da teater på dette høje niveau ikke findes andre steder i København lige nu.