Månedens Interview:

JAN TROELL

Den finsk-svenske instruktør Jan Troell er vred. Han har været på besøg hos den danske med-producent på sin seneste film DOM OVER DØD MAND for at få en forklaring på, hvorfor den ikke får officiel dansk biografpremiere.

"Det er en bedømmmelse ud fra et kommercielt perspektiv" var svaret…

Et uacceptabelt svar for DOM OVER DØD MAND har en række af Nordens største skuespillere i front (bl.a. Jesper Christensen og Pernilla August) og en af Danmarks største forfattere (Klaus Rifbjerg) har skrevet manuskriptet med Troell, Nordens vel nok største nulevende instruktør. Tillige har filmen fået en fornem modtagelse på CPH:PIX – også hos anmelderne – og allerede belønnet med priser på såvel Chicago Film Festival som ved den svenske Guldbagge-uddeling.

Jan Troell fik sit svenske gennembrud i midten af 60erne først som fotograf på bl.a. Bo Wiederbergs "Barnevognen" og snart som instruktør af den bevægende erindringshistorie "Her har du dit liv". Da Astrid Henning-Jensen kort før sin død blev spurgt om, hvilken film var den bedste, hun havde set nogensinde, pegede hun efter moden overvejelse på Jan Troells "Her har du dit liv". Også for Jan Troell har filmen tydeligvis en særstatus.

"Det er med varme følelser, jeg ser tilbage på den film og den tid. På en måde ser jeg på mig selv som ung med en vis misundelse. Teknisk kunne jeg mindre dengang, men jeg havde til gengæld en friskhed og et vovemod, som man idag må kæmpe for at beholde."

Forfatteren Vilhelm Moberg var så begejstret for Troells gennembrudsfilm, at han pegede på Jan Troell som instruktør af sit enorme epos om "Udvandrerne" og "Nybyggerne". Andre store instruktører (der iblandt John Ford) havde været interesseret i projektet og Jan Troell havde på dette tidspunkt end ikke læst bøgerne, så han fik pludselig travlt.

"I den tredje roman, da Kristina tænkte på et barndomsminde, en porcelænsdukke, der faldt i brønden og lå under vandet år efter år. Et konkret lyrisk billede, som overbeviste mig om, at jeg kunne påtage mig opgaven. Vi fik lov at se Bergmans "Ulvetimen", hvilket førte til, at Liv Ullmann og Max Von Sydow kom til at spille hovedrollerne. Moberg var derimod modstander af, at jazzsangerinden Monica Zetterlund skulle spille rollen som Ulrika. Men Troell overtalte ham, og Moberg erkendte da også efter premieren, at han havde taget fejl."

Troell anerkender selv, at scenen hvor Kristina og Ulrika prøver hatte kan være beslægtet med scenen i DOM OVER DØD MAND, hvor hustruen ifører sig mandens kappe, men fastslår, at det ikke er bevidst.

Jan Troell overgik alle forventninger og hans to helaftensfilm "Udvandrerne" og "Nybyggerne" blev samlet set en milepæl indenfor nordisk film- og TV-historie. Ikke blot opnåede de Oscar-nomineringer som henholdsvis bedste film og bedste udenlandske film, men de lagde tilmed gaderne øde, da de blev vist som TV-serie, og skabte grundlaget for Shubidua-hittet "Karl-Oskar, jeg er med barn igen".

Snart var der også bud fra Hollywood.

"Jeg blev tilbudt "Zandys Bride" fordi Liv Ullmann også havde hovedrollen i den. Warner Brothers sendte mig et manuskript, men jeg takkede nej, da jeg fandt det for ringe. Men så læste jeg den roman, der var udgangspunktet for manuskriptet, og den var god. Så vi måtte begynde helt forfra."

"Zandy’s Bride" har bestemt sine poetiske øjeblikke, men skuffede desværre ved billetlugerne på trods af Liv Ullmann og hendes medspiller, Gene Hackman.

"Det var ingen vanlig western, men da jeg ikke havde final-cut, valgte man besyndeligt nok at fjerne en stor action-scene og beholde landskabsbillederne."

"Jeg blev så tilbudt en kontrakt på 10 film, men takkede nej, hvorefter jeg blev tilbudt en kontrakt på 5 film, som jeg også takkede nej til, og det har jeg ikke fortrudt. Jeg ville aldrig have følt mig hjemme i Hollywood. Men jeg lavede filmen "Hurricane", og den var vigtig, for det var på den film, at jeg mødte min kommende hustru."

Troell havde i årevis forsøgt at realisere en storfilm om en legendarisk ballonfærd til nordpolen, og i 1982 lykkedes det med "Den umulige drøm", der havde Max von Sydow i hovedrollen som den dumdristige luftskipper Andrée. "Den umulige drøm" gav Troell et vis kunstnerisk comeback, og opnåede da også en Oscar-nominering som årets bedste udenlandske film.

Men Troells misantropi forekom tiltagende, og kulminerede i dokumentarfilmen "Eventyrlandet", et ætsende opgør med det moderne Sverige. Hans kulsorte P.O. Enquist-filmatisering "Kaptajnen og hans kvinde" vandt pris på Berlinalen, men var blottet for humor og publikumappeal.

"Er der en rød tråd i karrieren…? jeg ser det ikke selv…men er blevet gjort opmærksom på et fællestræk: En ensom mand, der har en opgave i livet."

Fra Per Oscarssons paranoide skolelærer i "Ole Dole Dorf" til Max Von Sydows kontrovercielle forfatterportræt i "Hamsun" er det også mænd, for hvem livet bliver en kamp. Man finder ham også i "Maria Larssons evige øjeblik", der ligeledes gennemstrømmes af Troells usvigelige sociale engagement og hans lidenskabelige kærlighed til filmmediet.

"Som den mellemste barn i en priviligeret del af et arbejderkvarter havde jeg altid et ben i hver lejr. Jeg identificerede mig med dem, jeg mødtes med, men jeg var altid kun gæst."

Troell arbejder allerede på et nyt projekt, en spillefilm om den finske billedkunstner Helene Schjerfbeck. Og var man blandt de heldige, der nåede at se DOM OVER DØD MAND på CPH:PIX, ved man, at Jan Troell stadig er en mand på sin kunsts højde. Det Danske Filminstitut bør presse på, så DOM OVER DØD MAND får dansk biografpremiere, således at alle danske skatteborgere får mulighed for at se den film, som de indirekte har været med til at financiere.