Månedens interview:

PHILIPPE LE GUAY

Den franske instruktør Philippe Le Guay gæstede byen i forbindelse med åbningen af Franske Film Mandage i Grand, som indledtes med den premiereaktuelle komedie CYKELTUR MED MOLIÈRE.

"Ideen opstod efter en cykeltur med Fabrice (Luchini), hvor jeg prøvede at overtale ham til at medvirke i min forrige film
("Kvinderne på sjette sal"). Fabrice bryder sig ikke om at læse manuskripter, og mister dem altid i taxa’er. Så efter to
måneders forgæves forsøg, valgte jeg at besøge ham på den lille ø, hvor han har et hus. Efter en fælles cykeltur sagde jeg til ham, "du ligner Alceste i "Misantropen", og han begyndte at citere 1. akt fra "Misantropen". Og pludselig så jeg for mig en levende Molière-karakter – i moderne tøj og ude i den friske luft. Det var for mig den perfekte kombination af teater og film."

Fabrice Luchini (der til foråret kan opleves i endnu en glansrolle i Francois Ozons mesterlige "Selv i de bedste hjem") sagde ja til at medvirke i "Kvinderne på sjette sal", der blev en overrumplende succes og bl.a. indbragte
Lucini mange anmelderroser og Carmen Maura en César for bedste kvindelige birolle.

"Jeg fortalte ham om min ide med en moderne Molière-film, og det viste sig, at netop "Misantropen" var som en besættelse for ham. Fabrice kunne stykket udenad, selvom han aldrig havde spillet det på teatret. Han følte sig som en pianist, der øvede sig dagligt på at spille et stykke musik, men som aldrig følte han blev klar til at spille det. Og på en måde havde Fabrice slet ikke lyst til at dele sine tanker omkring stykket og rollen med omverdenen. Det blev inspirationen til filmen – men også udfordringen.

I Fabrice Luchini kan jeg se alle de ting, jeg elsker ved skuespillere – deres kraft, nysgerrighed og lidenskab, men også deres svagheder, uskyld og uforskammetheder. Fabrice er skuespiller med stor S og filmen kan ses som en hyldest til ham i taknemmelighed over de fire film, vi efterhånden har lavet sammen."

CYKELTUR MED MOLIÈRE afspejler ligesom "Misantropen" menneskets konstante splittelse mellem at sige det fornuftige og sige sandheden. Lambert Wilson spiller TV-stjernen, der opsøger teaterskuespilleren i dennes isolation på en næsten øde ø. Han håber på at kunne overtale den disillusionerede veteran til et scene-comeback i "Misantropen" – men i en birolle overfor hans Alceste.

"Jeg ønskede at dele skuespillernes verden med publikum, vise hvordan de arbejdede med ordene. Derfor fokuserede jeg kun på een scene i stykket. Derved får publikum mulighed for at følge udviklingen og opleve hvordan skuespillerne nærmer sig teksten."

Misantropen Alceste regnes med rette for en af verdensdramatikkens største og mest komplekse roller, og selvom Molière primært kendes som komedieforfatter, så kan man med en vis ret argumentere for, at netop "Misantropen" er mere drama end komedie. I Danmark har vi senest kunnet opleve Lars Mikkelsen prøve kræfter med Alceste-rollen på Det Kongelige Teater, og selveste Ghita Nørby – iført mandetøj – skabte for nogle år siden en uforglemmelig Alceste på Betty Nansen Teatret.

"Lambert Wilsons rolle repræsenterer min synsvinkel. Ligesom i Molière-stykket er han også en mand, der går på kompromis med sit liv for at kunne eksistere i en moderne verden. Han lyver for at opnå social popularitet, og mangler den sande kunstners uforsonlighed. Men omvendt mangler Fabrice Lucinis karakter – i lighed med Alceste – den medgørlighed, som også er nødvendig for at kunne fungere i sociale sammenhænge. Han insisterer på hele tiden at være oprigtig, og derfor risikerer han et liv i frysende ensomhed."