SUGAR

★★★★★☆

Kasper Wilton viste allerede i sidste sæson, at han var manden, der måske kunne redde folketeatret. Men man havde allligevel ikke ventet, at han allerede nu kunne give Det Ny Teater kamp til stregen indenfor musical-genren. For Sugar er som musicalværk betragtet ringere end Annie, selvom historien er sjovere – når den som her er oversat ordenligt.

Og Kenneth Kreutzmans veloplagte iscenesættelse gør, at man accepterer både Boland og Jansfort i Jack Lemmon og Tony Curtis’ glansroller fra Billy Wilders filmiske mesterværk Ingen Er Fuldkommen. Marie Lucia Rosenband er sådan set også fræk nok som Sugar, men savner den ægte sødme som rollen også kræver. Synd at Sugar-karakteren ingen gode sange har i dette værk, men heldigvis folder Maria Lucia Rosenberg lidt af stemmepragten ud i et velturneret Monroe-potpouri, der klogeligt er indlagt i den musikalsk svage 2. akt. Troels II Munk er festlig som liderlig olding, ikke mindst i det velkoreograferede dansenummer, mens Birgitte Råberg er lidt for kernesund til Sweet Sue – navnet er jo ironisk ment. Her ville en Kirsten Norholt, Ulla Jessen eller Tina Gylling Mortensen havde passet bedre.

Scenografi og kostumer sidder dog lige i øjet – og 2½ time er passende længde. Så konklusionen må blive, at med dette driftsikre hold er det fuldt ud forsvarligt at spille Sugar idag på en dansk scene…Dejligt at Wilton tør spille andet end Sound of Music og My Fair Lady…OG slipper afsted med det. Og lad os håbe han får mod på at spille Gypsy, Mame, The Mystery of Edwin Drood, Kristina från Duvemåla og Spring Awakenings – vi har stadig mange spilleværdige musicals til gode i København.